Sensationeel "stripped down" album Unpeeled van Cage The Elephant

2017-08-09 07:00:00 • 3 min lezen

Rock
9

Cage The Elephant - Unpeeled

Het is één van meest enerverende Rockacts van deze tijd; Cage The Elephant. De band uit Kentucky, USA heeft de afgelopen jaren furore gemaakt. Niet alleen door de uitgebrachte albums (Tell Me I’m Pretty uit 2015 won zelfs een Grammy) maar ook vanwege de energieke shows die de band geeft. In het middelpunt staat dan frontman en zanger Matt Schultz die als één brok energie over het podium raast en waarbij al vaker de vergelijking van een kloon van Mick Jagger en Iggy Pop is gebruikt. En toch is er niet echt iets vernieuwends en heb je met regelmaat het gevoel naar muziek uit de seventies te luisteren; een oud album dat je net hebt afgepoetst.

Akoestische setting met strijkers
Je moet er even goed voor gaan zitten; 21 nummers waarvan 18 eigen werk en een drietal covers (o.a. Daft Punk’s ‘Instant Crush’) met een speeltijd van ongeveer 1 uur en twintig minuten die je meeneemt naar hun interpretatie van een “stripped-down” gig. Wat maakt dit livealbum nu speciaal. Allereerst de strijkers die toegevoegd werden waarover Schultz in een interview zegt: “Many times you’re adding sonic layers looking for something to hide behind, and what you don’t realize is that that vulnerability and that nakedness might be the most compelling and interesting thing about the song”. Verder is de wijze van opnemen bijzonder want met regelmaat heb je het gevoel naar een live-album uit de tachtiger jaren te luisteren toen het heel gebruikelijk was om op vinyl het publiek te keer te horen gaan. En natuurlijk die al eerder vermelde speeltijd.

“vintage”sound
Schultz en consorten trappen af met ‘Cry Baby’ en meteen is dat typische geluid terug. Vervolgens is daar het iconische ‘Whole Wide World’, startend met dat baslijntje om vervolgens uitgevouwd te worden tot die heerlijke meezinger. Dat deze setting de band goed doet blijkt wel uit ‘Sweet Little-Jean’, dat live niets aan kracht in boet en waar de eerste keer het vernislaagje boven komt drijven dat door de strijkers wordt aangelegd. Dat gevoel wordt bij een nummer als ‘Telescope’ nog versterkt; ook nu blijft het een heerlijk midtempo nummer waarbij je met je ogen dicht weg kunt dromen en de band legt een versie op de mat die onder je huid kruipt, zo goed. Ook ‘Trouble’ is zo’n heerlijke zwijmelaar en na een minuut of drie hoor je het publiek als één enthousiaste menigte door de opname gemixt.

Geen “Greatest Hits” album
Dit album had eigenlijk een compilatie album moeten worden; iets in de trend van “Greatest Hits”. Maar de band dacht er anders over zoals Schultz verwoorde : “it felt like an end..we feel like we're just getting started”. Ondanks de “akoestische” setting is het gevoel dat de band bij een nummer als ‘Cold Cold Cold’ weet over te brengen, nog steeds intens te noemen. ‘Golden Brown’ coveren (en dan live) is riskant maar deze versie is bewonderingswaardig, mede door het muzikale samenspel van gitaren en strijkers. Het album is verder één aaneenschakeling van “vintage” klinkende rocksongs die tijden van The Beatles, The Who, The Kinks en andere grootheden doet herleven. Nummers als ‘Aberdeen’, ‘Come A Little Closer’ en het introverte ‘Rubber Ball’ zijn misschien hoogtepunten maar morgen kan de volgorde anders zijn.

Unpeeled is niet zo maar een album geworden. Het is natuurlijk een hele onderneming, bijna anderhalf uur luisteren naar één album, maar je zult er geen spijt van krijgen. Het plezier maar ook spanning spat van de plaat af en biedt meer dan een goede voedingsbodem voor nieuw materiaal. Het album is opgenomen tijdens concerten in Los Angeles, Washington DC, en Nashville (In het wereldberoemde Ryman) en weet een onnavolgbare sfeer op te roepen. Het is een raadsel hoe deze band hun eigentijdse muziek dat typische karakter kan meegeven waarbij wij allen een stuk herkenning vinden. Een topplaat! Veel luisterplezier.

Rock