2014-03-27 07:00:00 • 4 min lezen

Cage The Gods - Badlands

Cage the Gods - Badlands Label: The Orchard Eindoordeel: 8,5

Afgelopen periode heeft de rock act Cage The Gods als support act in Engeland met The Answer en The Treatment getoerd. De Ierse / Schotse band komt nu met hun debuut album vol stevige straight sleazy rock! Als opener brengen ze vol power met een lekker gitaar riff het titelnummer van hun EP uit 2013 “Favorite SIn”. Het is direct een catchy rocksong met een meezing refrein. De heerlijk zware bas van “The Ending” is leidend. Het is zwaarder dat de het openingsnummer maar houd de luchtigheid in de brug dat zelfs wat zoetsappig aandoet. Vooral de vele variaties binnen het nummer klinkt goed en energiek terwijl het klinkt als een geheel. “Sacrifice” heeft meer de recht toe recht aan rock dat doet denken aan de begin periode van Black Crowes. De sleazrock- en bluesydrive is heerlijk en smaakt dan ook naar meer. Het titelnummer is daar in tegen een nummer van 13 in een dozijn, maar dat wordt snel opgepakt door het” Trouble Reigns” en “Bruce Willis”. Hier weten de heren de spanning in een nummer en de rockdrive wel te vinden.

Het is meer dan een leuk debuut album. Goede rock stem ondersteund door afwisselende gitaarpartijen en gevarieerd drum en bas werk. Een lekkere pop ballade mag niet ontbreken en “Falling” voldoet daar aan. Al is het meer een popsong dan een ballade en kan zo in de UScharts schieten. Nee dit soort rock horen we helaas niet op de Nederlandse radio zenders. Maar dat geeft ook niets. Met dit album krijg je ruim voldoende nieuwe heerlijke rock en is de koop ook meer dan waard. De I tunes-album kent het bonus nummer “From The Start”.