Label: Sacred Bones/ Konkurrent

2020-06-07 07:00:00 • min lezen

Indie / Pop / Psychedelia
8

Caleb Landry Jones – The Mother Stone

De filmacteur Caleb Landry Jones kennen we als Banshee van o.a. film X-man First Class. Maar de man wil de route nemen naar muzikant en met The Mother Stone debuteert hij hierbij als muzikant.

Het album van Jones is een alternatieve indie rock album, waar hij zelf nog zoekend is naar de eigen sound. Maar dat maakt het album juist divers. Het openingsnummer Flag Day / The Mother Stone is zowel theatraal als classic 60’s. De afwisseling binnen het nummer doet denken aan the Beatles die in hun experimentele fase prachtige songs maakten.

De strijkers kennen een centrale rol, wellicht omdat dit in de familie Jones veelvuldig werd bespeeld met de  poprock afwisseling doen de songs denken aan Stg. Pepper en The White Album. Dat toentertijde die songs tijd nodig had om ze te omarmarmen, zal in dit geval ook niet anders zijn. ‘You’re So Wonderfull’ wordt al wat rauwer en ‘I Dig Your Dog’ doet denken dat John Lennon is opgestaan. Met een vleugje oud Pink Floyd voor de experimentele uitdagingen wordt het zeker interessant.

Met de psychedelische inslag van de songs is ‘No Where’s Where Nothing’s Died’ nog een mainstream song te noemen. Het is dan ook een album dat draaiuren nodig heeft en dan zijn de verhalen van ‘Licking the Days’,  het dramatische  ‘I Want To Love You’  en de sub afsluiter van het album ‘Thanks for Staying’ indrukwekkend te noemen. Het zijn songs waarover men tegenwoordig met veel lof spreekt als het gaat om de 60’s, maar of men dit ook doet met nieuwe songs uit het heden is te betwijfelen. Jones is niet voor niets een theater man en weet met dit album theatraal een brug te slaan naar de 60’s.

Indie / Pop / Psychedelia