Krachtig debuut van "ex-Fifth Harmony" Camila Cabello

2018-02-14 07:00:00 • 3 min lezen

Latin / Pop / R&B
8

Camila Cabello - Camila

Uit een boy- of girlband stappen kan je als artiest ver brengen. Denk aan de inmiddels overleden George Michael (Wham), Justin Timberlake (*NSYNC), Ronan Keating (Boyzone) en natuurlijke Robbie Williams (Take That). Met het debuutalbum Camila bewijst Camila Cabello dat ze ook zonder haar spreekwoordelijke “Sisters” van Fifth Harmony kan.

Label : Syco Music / Epic

Fifth Harmony
Tussen 2012 maakte Camila deel uit van de hit machine Fifth Harmony, een “girlband” die tijdens The X-Factor in de VS spontaan ontstond door een aantal vrouwelijke kandidaten tot een meidengroep samen te voegen en waar producer Simon Cowell succes in zag. De inmiddels 22-jarige Amerikaanse met Cubaanse roots liet de afgelopen jaren ons al kennis maken met muzikale uitstapjes met o.a. Shawn Mendes (‘I Know What You Dit Last Summer’) en Machine Gun Kelly, voordat ze eind 2016 besloot om uit Fifth Harmony te stappen. ‘Havana’ was als single al vooruitgesneld en het succes van dit nummer zorgde ervoor dat het inmiddels geschreven materiaal nog wat bijgeschaafd zou worden. Vandaar dat de release van het volledige album wat vertraging opliep.

Latin-invloeden
Camila trapt af met ‘Never Be The Same’, een aangenaam soepel klinkend midtempo R&B-nummer waaruit nog maar eens blijkt dat Cowell de vocale kwaliteiten van deze Amerikaans/Cubaanse zangeres op waarde ingeschat had. Opvallend is dat ze daarna met ‘All These Years’, een mooi semi-akoestisch nummer, gas terug neemt. We horen wat gitaarriffjes, wat backing vocals maar vooral Camila die de kans krijgt om te excelleren. Overigens pakt ze op dit debuutalbum wel vaker naar deze formule terug en een nummer als ‘Real Friends’ zou ook door Ed Sheeran neergezet kunnen worden. Toch verloochent Camila haar roots niet en met ‘She Loves Control’ is daar één van die tracks die doorspekt zijn met Latin-invloeden; Spaanse gitaren en een lekkere reggaebeat zorgen voor de zomerse sfeer.

van Reggaebeat naar ballads
Op dit debuutalbum laat Camila Cabello horen dat ze al redelijk allround is; van R&B via Reggaebeat naar mooie pianoballads want met ‘Consequences’ laat ze horen dat ze ook in staat is om een gevoelige, kwetsbare ballad neer te zetten waar ze alleen door piano begeleidt wordt. Niet zo klein en met een iets rijker instrumentarium is daar ‘In The Dark’ en ook het mooie, introverte ‘Something’s Gotta Given’ hoor in dit rijtje rustmomenten thuis. Op het einde van het album schroeft ze het tempo met het dansbare ‘Into It’ en etaleert ze haar stembereik nog maar eens; van falset tot Latin-achtig soulfull. Afsluiter is een radio-edit van de opener ‘Never Be The Same’ waar Camila enkele woorden als “nicotine, heroin and morphine” verving  door “nictorin, Russin’ me, touching me”. Of dit ingegeven is vanwege het conservatieve Amerika is niet helemaal duidelijk.

Camila bewijst dat ze het ook zonder Fifth Harmony kan met dit sprankelende debuut en eigenlijk is ze misschien wel een diva in de dop. Ze schreef zelf aan alle nummers mee en kreeg hulp van producers die hun sporen inmiddels verdiend hebben zoals Frank Dukes (o.a. Kendrick Lamar, Usher). Ze weet moeiteloos R&B te combineren met Latin-grooves om vervolgens weer moeiteloos neer te dalen in mooie ballads. Al met al een verrassend compleet debuut waarbij in het bijgevoegde boekje de teksten terug te lezen zijn en wat aardig fotomateriaal. Veel luisterplezier.

Latin / Pop / R&B