Met Dedicated is Carly Rae Jepsen weer helemaal terug!

Label : Interscope Records

2019-05-25 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
8

Carly Rae Jepsen - Dedicated

Het vierde album van de Carly Rae Jepsen kwam deze week uit. Dedicated is de titel van het album dat het eindresultaat is van de ongeveer 200 nummers die de Amerikaanse schreef. Ze bracht dit aantal terug tot deze dertien nummers op de reguliere uitgave en waar de “deluxe” uitvoering nog twee extra tracks kent.

Olympisch Zwemteam USA 2012
Emotion uit 2015 wordt nog steeds als een van de betere (pop)albums beschouwd maar Carly Rae Jepsen is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met die ene wereldhit: ‘Call Me Maybe’. Naast alle interpretaties van andere bekende artiesten is natuurlijk het filmpje van het Amerikaanse Olympische Zwemteam uit 2012 één van de meest bijzondere. Het geluid van Carly Rae is volwassener geworden. Ze is geen diva zoals Katy Perry maar eerder te vergelijken met een wat recalcitrant type als Cindy Lauper, maar ze is absoluut in staat om een kwalitatief goed popalbum af te leveren. Het album opent met het uptempo ‘Julien’, de inmiddels vierde single die de release vooruitsnelde. Dit is één van die tracks die de nog ontluikende liefde beschrijft, iets wat we nog vaker zuilen horen. Fase twee van dit proces horen we bij het ‘Now That I Found You’, een zeer opgewekt nummer dat we best als EDM kunnen omschrijven.

Producer John Hill
Na het sterke eerste deel verrast ze ons met ‘Want You In My Room’, waar we de backingvocals door Vocoders vervormd terug horen en de Saxofoon die die “fade-out” inluidt. Eén van de beste tracks is waarschijnlijk het romantisch klinkende ‘Everything He Needs’ met een kwinkslag naar Disney’s Popeye-liedje “He Needs Me’, waar nog een heel aardig verhaal achter zit van Carly Rae die in Disneyworld een handtekening van Mickey Mouse ging halen om deze sample te mogen gebruiken. Het hele album is lekker uptempo, voorzien van diverse beats en wat dat betreft weet de bekende en befaamde producer John Hill de juiste sound te creëren. Maar ook alle credits naar Carly Rae zelf want ze schreef aan alle songs mee.

Relaties
Het gevoel van de jaren ’80 wordt verpakt in nummers als ‘Automatically In Love’ en het catchy klinkende ‘No Drug Like Me’ dat een ode aan de liefde moete zijn. Met ‘I’ll Be Your Girl’, met een vleugje Ska verrast ze ons echt en met ‘Too Much’ hebben we misschien wel de beste track van het album te pakken hoewel dat moet wedijveren met het funky klinkende ‘Feels Right’. Zoals al eerder bleek is ze ook best openhartig over relaties die niet goed aflopen. Het midtempo ‘The Sound’ is hier een mooi voorbeeld van waarin ze duidelijk laat horen dat ze niet alleen de lieve woordjes wil horen als ze zingt : “I don’t need the words / I want the sound.”. Op de “deluxe” versie horen we ook nog de ‘Party For One’ terug dat een soortgelijke “vibe” kent.

Zoals al eerder gezegd heeft ze die grote wereldhit (nog) niet geëvenaard en de vraag is of dat met Dedicated wel gaat gebeuren. Het album zou al eerder uit zijn gekomen maar het feit dat de release even op zich liet wachten heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat het album van een constante, hoge kwaliteit is met een absoluut eigentijds popkarakter. Een prima plaat met voor mij ‘Too Much’ als absolute luistertip. Veel luisterplezier.

Carly Rae Jepsen Live:
2 juni : Best Kept Secret, Hilvarenbeek

Pop