Casper Clausen - Better Way

Label : City Slang Records

2021-01-13 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Indie / Pop
8

Casper Clausen - Better Way

Casper Clausen is natuurlijk de zanger van de Deense Indie/rock formatie Efterklang die sinds 2004 regelmatig albums uitbrengt. De creatieve zanger besloot dat het tijd was om een soloalbum uit te brengen en Better Way is het eindresultaat.

Krautrock / Ambient
Dat Clausen creatief en vindingrijk is en niet bang is om buiten de lijntjes te kleuren blijkt wel uit de ruim acht minuten durende opener ‘Used To Think’. De eerst drie minuten krijg je het gevoel naar een Krautrock-achtige track, ergens opgenomen in Berlijn, te luisteren voordat Clausen daadwerkelijk met zijn stem het nummer naar zich toe trekt. Op dit nummer klinkt hij als een Ray Wilson op het Genesis-album Calling All Stations, waarbij de repeterende ritmes als het ware over elkaar duikelen en mooi is het contrast met de wat langgerekte vocalen van Clausen. Het is duidelijk dat de nadruk vooral op de elektronische elementen en synthesizers ligt, met als eindresultaat een mix van Krautrock en Ambient-achtige soundscapes waarbij Clausen bewijst vocaal ijzersterk te zijn.

Experimenteel
Na de opzwepende opener is er met het Ambient-achtige ‘Feel It Coming’ een rustmoment vol mystiek en mede door gebruik van de Vocoder komt hier de vergelijking met Bon Iver als vanzelf bovendrijven. Overigens schroeft Clausen halverwege het nummer ook hier weer het tempo op, geleid door strakke drums. ‘Dark Heart’ en ‘Snow White’ hebben ook weer dat ruwe randje en soms krijg je het gevoel dat je jezelf door een grote productiehal vol met pompende machines beweegt. Met ‘8 Bit Human’ is daar het meest experimentele nummer vol met verrassende wendingen waarbij Clausen vloeiende refreinen moeiteloos combineert met spacy-achtig klinkende ritmes. ‘Falling Apart Like You’ en ‘Little Words’ zijn wat rustigere nummers maar evengoed boeiend door de arrangementen die een constante spanningsboog hebben. De al eerder genoemde stem van Clausen doet de rest. De afsluiter is samen met de opener één van de langste tracks; het bijna acht minuten durende ‘Ocean Wave’ is een prachtig rustig nummer dat een soort van tevredenheid uitstraalt. Alsof de Deen achterom kijkt, reflecteert naar de overige zeven nummers en instemmend knikt.

Casper Clausen bewijst dat hij naast zijn band Efterklang en het side-project Liima zijn grenzen kan en durft te verleggen. Met dit bijzondere debuutalbum geeft hij ook solo zijn visitekaartje af en neemt hij ons mee naar sommige muzikale grenzen. Soms experimenteel, vaak met een elektronische onderlaag, maar vooral intens en gepassioneerd is de essentie van Better Way. Een aanrader. Veel luisterplezier.

Electronic / Indie / Pop