Cautious Clay - Deadpan Love

Label : Membran

2021-07-16 07:00:00 • 3 min lezen

R&B / Singer-songwriter / Soul
8

Cautious Clay - Deadpan Love

Deadpan Love is de titel van het debuutalbum van Joshua Karpeh die wij beter als Cautious Clay kennen. De 30-jarige singer/songwriter en multi-instrumentalist uit Brooklyn stuurde vorig jaar al wat singles de ether in maar nu is daar eindelijk dat langverwachte debuutalbum.

Soul & R&B
Meteen bij de eerste klanken van dit debuutalbum overtuigt Clay met een hele warme, soulvolle stem. Op de opener ‘High Risk Travel’ horen we vooral zijn stem maar weet hij met het spaarzame instrumentarium en het “snappen” van zijn vingers toch een aangename “groove” te produceren. Vervolgens zijn nummers als ‘Karma & Friends’, 'Agreeable’, ‘Shook’ en ‘Whoa’ een aangename en soepele cocktail van R&B en Soul waarbij de lengte van de nummers wel opvallend is want vrijwel elk nummer tikt een speeltijd van nog geen drie minuten aan.

Cassius Clay
Prijsnummers zijn waarschijnlijk ‘Dying In The Subtlety’, het smaakvolle ‘Artificial Irrelevance’ waar we een subtiele saxofoon horen en de mooie soulvolle ballad ‘Wildfire’ waar Clay nog eens laat horen waartoe hij met zijn stem in staat is. Relaties tussen mensen is de rode draad van dit album en zelf zegt de Amerikaan hierover: “this idea that relationships are the most important things that we have and really determine where things are for us and our ability to move throughout the world”. Twee tracks die verder opvallen zijn Strange Love’ met een rapbijdrage van Saba en halverwege is daar ‘Why Is Your Clay So Cautious?, een soort bandopname met een verwijzing naar de beroemde bokser Cassius Clay die ook een innerlijke strijd voerde. Als je goed luistert hoor je als het ware de kleur en de sfeer van het album gaandeweg veranderen. Zo richting het einde van de plaat tref je nog het kleine ‘Spinner’ aan, het met R&B doorspekte ‘Roots’ en afsluiter ‘Bump Stock’ dat wat rijker is georkestreerd.

Deadpan Love is een album dat goed in elkaar zit; het heeft een kop en een staart en gaandeweg hoor je de accenten op het album veranderen. Clay heeft een hele warme, soms donkere soulstem maar raakt evengoed de hoge noot. Door de relatief korte duur van de 14 tracks voelt het album een beetje als een conceptalbum maar anderzijds doen we de Amerikaan daar mee tekort. Een fijne plaat doorspekt met donkere soul en R&B met een persoonlijke noot. Veel luisterplezier.

R&B / Singer-songwriter / Soul