Indie / Pop
7,5

Chain Wallet - Chain Wallet

Chain Wallet is een driekoppige indieband uit Noorwegen. Vanuit thuisbasis Bergen brengen ze ons dromerige, melancholische indiepop.

Label : Jansen Plateproduksjon / PIAS

Het verhaal van jonge mensen in kleine plattelandssteden in Noorwegen
Van het titelloze debuut is single ‘Stuck In the Fall’ met bijbehorende clip alleszeggend en typerend voor het geluid Chain Wallet op dit album. Dromerige indiepop op vloeiende melodielijnen die vooral leunen op de synths in catchy gitaarriffen. Centraal thema is feitelijk het leven van jonge mensen in kleine plattelandssteden zoals dat in Noorwegen vaak voorkomt. Zelf zeggen ze hierover: “The Album Is About Fragmented Memories, Unfulfilled Ambitions And The Quiet Whisper Of A Stranger”. Het zijn dan ook boeiende, soms wat sombere songs. De drie nummers die op het eerste deel van het album te horen zijn geven een prima doorkijk naar de rest van het album. ‘Abroad’, ‘Muted Colours’  en ‘Pale Memories’ zijn lekkere uptempo nummers waarbij het ietwat gedempte stemgeluid van Stian Iversen mede bepalend is.

Afkomstig uit Bergen, de stad waar in Europa de meeste neerslag valt
Zo neemt de band je mee aan de hand in die ietwat lo-fi achtige, melancholische sound. Toevallig of niet is Bergen één van de steden in Europa dat de meeste neerslag per jaar kent. De Europese evenknie van Seattle zullen we maar zeggen. ‘Shade’ en ‘Faded Night’ zijn prima nummers waarbij het laatstgenoemde over een verbroken relatie vertelt. Zo blijft de band volharden in die eigen sound waarbij je natuurlijk wel eens terugdenkt aan die roemruchte ’80-er jaren waarin synths in alle stromingen terug te vinden waren. ‘Driving’ kent een wat rustiger opbouw en dit midtempo is misschien wel één van de betere nummers van het album. Dat ook afsluiter ‘Running In Dreams’ geen ballad is past prima in de opbouw van dit album dat vol staat met metaforen.

Chain Wallet weet vanaf de eerste tot de laatste noot met hun eigen sound een specifieke sfeer neer te zetten. Een prestatie op zich waarbij de heren erin slagen om die al eerder genoemde sombere stemming om weten te zetten in goede popnummers. Een zeer toegankelijk album van een constant niveau zonder dat er nummers zowel in positieve als negatieve zin uitspringen want het is een album dat ook echt voelt als een afgerond geheel. Dat de band veel potentieel heeft bewijst wel dat ze deze maand op het zeer bekende SXSW-festival in Austin op het podium stonden. Veel luisterplezier!

Indie / Pop