2015-07-17 07:00:00 • 11 min lezen

Chaos Magic - Chaos Magic

Chaos Magic – Chaos Magic

Label: Frontiers

Eindoordeel: 6/10

Heintje Davids

Timo Tolkki is een beetje tot de Heintje Davids verworden van de hedendaagse metal-scene. Het aantal projecten waar de man zich aan gelieerd heeft is onderhand niet meer op één hand te tellen terwijl het aantal kwalitatief echt sterke songs daarvan dat dan weer wel is. Chaos Magic is zijn samenwerking met de onbekende Chileense zangeres Caterina Nix (die al eerder zong op zijn ‘Angels Of The Apocalypse’ album) en laat zich grofweg luisteren als een iets meer gotische, maar niet minder poppy, Evanescence. Tolkki zelf geeft aan dat het de bedoeling was dit als ons eigen Within Temptation te laten klinken, maar die vlieger gaat hier niet echt op. Daarvoor is de stem van Nix, alhoewel prettig, te veel geijkt op het populaire spectrum en het is dan ook niet lastig voor te stellen dat deze dame net zo goed in een Top 40 band had kunnen zingen. Maar goed, hier doet ze het met het bombastische werk van Tolkki’s hand die tevens het gehele instrumentarium (met uitzondering van de drums) op dit album bespeelde.

Weinig om het lijf

Weet je, het is allemaal niet zo beroerd als ik het voorstel. Het is gewoon niet erg memorabel. De vertolkingen van Nix hebben (net als haar pers-foto) weinig om het lijf in termen van emotionele inbreng en er ontstaat hier en daar zelfs de indruk dat óf de vrouw niet weet waar ze over zingt óf dat ze serieus moeite heeft om al die onzin-teksten van enige vorm van kleur en karakter te voorzien. Ze wordt ook door de muziek zelf niet echt geholpen, want Tolkki doet geen enkele moeite om wat spanning te creëren (een dozijn Gotische koren maakt nog geen kathedraal), trekt werkelijk waar elk aan het genre verbonden cliché uit de kast  en imiteert compositorisch dat het een lieve lust is. En, zoals dat zo gaat met imitaties: ze missen gewoon net dat ene sprankje magie dat de originelen juist zo speciaal maakte. Dus komen we in het terrein van de pastiche terecht en daar is het weliswaar tijdelijk best o.k. toeven, maar het is niet een plek waar je met enige regelmaat naar zult willen wederkeren.

Maar waarom dan wel?

Zoals met veel van de gelegenheidsprojecten op het Frontiers-label lijkt het op papier allemaal meer spannend dan het in werkelijkheid is. Fans van de female fronted gothic rock zullen hier bij Chaos Magic weinig vinden dat al niet ergens in hun platenkast staat. Dat doet je afvragen waarom dit werk er überhaupt is gekomen. Het is immers niet zo dat het genre an sich zich momenteel in de hoogtijdagen bevindt dus van “makkelijk even aanhaken” kan geen sprake zijn. En als het de bedoeling van Tolkki was om Nix in de kijker te spelen dan had hij zich wellicht wel iets meer moeite mogen getroosten. Of hij heeft vol ingezet op haar schaars geklede uiterlijk om haar een carrière als Playboy Bunny te garanderen. Maar daarvoor hoeft ze niet met hem samen te werken. Missie niet geslaagd dus. Chaos is het overigens allerminst, maar een ieder die op zoek is naar Magic hoeft bij dit gelegenheidsduo zeker niet aan te kloppen.

Dynamic Range Value: DR6

Eindoordeel: 6/10