2016-01-22 07:00:00 • 8 min lezen

Charlie Hilton - Palana

Label : Captured Tracks Eindoordeel : 6,5

Na een korte carrière als frontwoman bij de alternatieve band Blouse met hun homebase in Portland is daar nu het debuut van Charlie Hilton. Maak je op voor een album vol met hippieklanken en Electro pop.

Het album klinkt alsof het jaren geleden opgenomen is Na een tweetal uitgebrachte albums met Blouse in 2011 en 2013 is daar dan nu het debuut. Palana wordt door hetzelfde label, Captured Tracks, uitgegeven en bestaat uit een elftal tracks die zich het best als dromerig laten omschrijven. Het album klinkt alsof het in de jaren ’70 of ’80 is ogenomen en Charlie Hilton probeert diverse stromingen en stijlen bij elkaar te laten komen. Alles is in stijl, zelfs de cover van het album doet terugdenken aan de gouden tijden van de Flower Power.

Psychedelische sound en Flower Power Opener en titeltrack ‘Palana’ is een zeer ingetogen, rustig nummer waar je alleen de stem van Charlie, ondersteund door electroklanken hoort. Haar manier van zingen is loom en lijzig; langgerekte zinnen, lettergrepen  en woorden. Op ‘Something for Us All’ en ‘Snow’ weet ze precies de juiste snaar te raken om die psychedelische sound uit vervlogen tijden terug te brengen. Ook op de reeds uitgebrachte single ‘Pony’ is die 80’s sfeer hoor- en voelbaar en hier komt de Electro pop voor het eerst écht op de voorgrond. In dezelfde adem kunnen we tracks als ‘Long Goodbye’ en het pulserende ‘Let’s Go To A Party’ noemen. Zo nu en dan horen we ook een andere Charlie. Het bitterzoete ‘Funny Anyway’ met de violen klinkt melancholiek en is een uitschieter en de afsluiter ‘100 Million’ (met rising star Mac DeMarco op de achtergrond) is waarschijnlijk het beste nummer.

Eindoordeel Palana is een bonte verzameling geworden van Electro popliedjes met zo nu en dan aangename uitstapjes waarbij vooral de sound de rode draad en de sfeer van het album bepaald. De synths, strijkers, drumbeats en piano zorgen voor de muzikale verbinding en geven het gevoel dat je naar een album luistert dat jaren en jaren geleden is opgenomen. Palana ligt sinds gisteren in de winkels. Veel luisterplezier.