2019-05-13 07:00:00 • 2 min lezen

Pop / Singer-songwriter
7,5

Charlie Hole - Beautiful Decay

Charlie Hole wordt in Engeland als één van de meest veelbelovende singer/songwriter gezien. Voor dit album werkte hij samen met producer en gitarist Jim Cregan (o.a. Katie Melua).

Aangenaam stemgeluid
Hole werkt al een kleine 10 jaar aan zijn muziekcarrière en heeft al meer dan 1000 optredens achter zijn naam staat. Nu is daar eindelijk dat debuutalbum Beautiful Decay. Hij opent met ‘Someone Else’s Dream’, een powerballad zoals we deze vaker voorbij horen komen en die vanuit een mooie pianomelodie wordt het nummer uitgebouwd. Maar wat wel meteen opvalt is dat fijne tembre dat Hole in zijn stem heeft waardoor je het gevoel hebt dat je deze singer/songwriter meteen kent. Na de opener volgt de inmiddels uitgebrachte single ‘The Ballad Of Anne’ en wordt dat gevoel bevestigd en vinden we qua sound best wat overeenkomsten met Passenger.

Binnen het spectrum
Hole blijft op dit debuutalbum veelal binnen dat spectrum van ietwat rustige, balladachtige nummers met hier en daar wat midtempo singer/songwriter materiaal. The City wordt door de akoestische gitaar, piano en die ietwat nasale stem van Hole vormgegeven terwijl bij ‘Boundaries’ het de elektrische gitaar en de backing vocals mede bepalend zijn. Toch weet Hole soms wat anders te brengen. Een nummer  ‘There Will Be No King’ heeft een wat meer Blues-achtige karakter en bij ‘Ordinary Men’ is zelfs een vluchtje soul te bekennen. De afsluiter ‘All The Roads To Heaven’ is in de stijl van het album; een mooie ballad met die aangenaam klinkende, warme stem van Hole.

Beautiful Decay is een geslaagd album. De vraag is of de uit Bournemouth afkomstige Brit hier het grote publiek mee gaat overtuigen. De twaalf songs zijn mooie melodieuze composities die door zijn stem gedragen worden maar is over het algemeen wel allemaal wat veilig. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter