Alleskunner Chaz Bundick met het nieuwste project Starr Stuff

Label: Company Records / Kokurrent

2017-05-17 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Jazz / Pop / Soul
7

Chaz Bundick Meets The Mattson 2 - Star Stuff

We kennen de Amerikaan Chaz Bundick als zanger, schrijver en producer. Het is lastig om hem met een bepaalde muziekstijl te identificeren maar hij wordt wel vaak in één adem genoemd met de “chillwave”-beweging. In 2015 bracht hij onder zijn artiestennaam Toro Y Moi het zeer goed ontvangen album What For? uit. Sinds enkele weken is zijn nieuwste album uit en inmiddels is Star Stuff ook in Nederland verkrijgbaar.

Jazz, Psychedelica, soul en Fusion
Zijn veelzijdigheid resulteert in een mengeling van diverse stijlen en muzikale combinaties en onlangs bracht hij een album uit dat het resultaat is van een bijzondere ontmoeting met het Californische jazz duo The Mattson 2. Het resultaat is een bijzondere mix van Jazz, Psychedelica, Fusion en andere stijlen waarbij je het gevoel krijgt dat improvisatie “the keyword” is. Bij opener ‘Sonmoi’ wordt dat meteen duidelijk. Vanuit een wat vaag intro krijgt het nummer gaandeweg meer body en wordt mede door het gitaarspel, de baslijn en de drums de richting daadwerkelijk bepaald. Vervolgens is daar met ‘A Search’, een wat rustiger nummer met lekkere “vibe” met een vleugje west Coast-gevoel. Het nummer ‘JBS’ kennen we nog van het live-album van Bundick en wordt hier in deze samenstelling neergezet. Een sfeervol, ietwat psychedelisch nummer dat ruim 6 minuten duurt en waar we Bundick ook echt vocaal horen maar waar de aandacht vooral uitgaat naar het gitaargeluid dat omgeven is van een zweem van de ‘70’er jaren.

Een spontane jamsessie
Dat gevoel uit vervlogen tijden voelen we vaker overigens. Ook bij de titeltrack valt dat weemoedige gevoel weer als een deken over je heen. De samenwerking met het jazz duo komt op een aantal nummers nadrukkelijk naar voren; het als geïmproviseerd klinkende ‘Steve Pink’ en ook ‘Disco Kid’ zijn smaakvolle instrumentaaltjes waarbij de herinneringen aan de gitaarsound van Carlos Santana spontaan weer boven komen drijven. Eén van de grootste verrassingen is waarschijnlijk het ruim acht minuten durende ‘Don’t Blame Yourself’ waarin de heren het beste uit zich naar boven halen en waar slechts enkele zinnetjes de tekstuele inbreng vormen. Overigens eindigt het nummer in een soort van kakafonie van geluiden en krijg je de indruk dat je naar een spontane jamsessie luistert. Instrumentale afsluiter ‘Cascade’ zet de lijn voort met die bijzonderheid dat de heren hier een Zuid Amerikaans element toevoegen waardoor het nét een ander karakter meekrijgt.

Star Stuff is een niet alledaags album dat niet voor elke luisteraar even toegankelijk zal zijn. Toch is het wel een bijzonder project geworden waarbij je als luisteraar de indruk krijgt dat Bundick oprecht en recht vanuit zijn hart een jamsessie met The Mattson 2 rechtstreeks op de plaat zet. De vele stijlen die worden gehanteerd in combinatie met het muzikale talent zorgen voor een frisse, vooral instrumentale luisterervaring. Conclusie is in ieder geval dat Chaz Bundick ons blijft verrassen met een diversiteit aan muzikale projecten. Veel luisterplezier.

Alternative / Jazz / Pop / Soul