2016-04-03 07:00:00 • 4 min lezen

Cheap Trick - Bang, Zoom, Crazy .... Hello!

Cheap Trick – Bang Zoom Crazy…. Hello! Label: Big Machine/ Universal Eindoordeel: 9

Een van de meest ondergewaardeerde bands in de popmuziek is Cheap Trick. De meeste mensen kennen de band van de hit “I Want You, To Want Me” uit 1977. Naast dat de band dat jaar met “Surrender” nog een hit scoorde bleef het voor velen een naam om niet te onthouden. Ondanks het live-album At Budokan met al die hits een van de meest verkochte albums was. Maar de band had stiekem meer hits dan menig ieder doet vermoeden. “If You Want My Love”, “Dreampolice”, “The Flame” en de cover van de titeltrack van “That 70s Show” zijn nummers die iedereen zo meezingt zonder het te weten dat dit Cheap Trick songs zijn. Het wordt nog erger dat de link met the Beatles snel is gelegd. Robin Zander zong op The White album en gitarist Rick Nielsen verzorgde het gitaar werk voor John Lennon. De laatste had graag Cheap Trick als begeleidingsband gehad.

In Amerika weten ze hen wel te waarderen en 1 april is tot een officiële Cheap Trick dag genoemd, daar waar wij dat ook als een grap-dag noemen. Het is dan ook niet vreemd dat de band hun nieuw album op deze dag uitbrengen. Het laatste juweeltje als studio album “The Latest” kwam uit in 2009. “Bang Zoom Crazy…. Hallo” is een van de albums die mee mag dingen aan de albums van het jaar! De authentieke sound is tegenwoordig in en de songs zijn allen weer, meer dan goed. Onvervalste poprock dat zo uit de pen van Lennon en McCartney zou kunnen komen. “Blood Red Lips” heeft een jaren 60 sound terwijl “Heart On The Line” en “No Direction Home” uit de jaren 80 zou kunnen komen. Dit alles in een hedendaags jasje gestoken. Maar het is eerlijk, puur en onvervalste rock and roll. “Sing My Blues Away” , “When I Wake Up Tomorrow” en “Long Time No See Ya” zijn allen herkenbare Cheap Trick songs waar een tintje van humor in de tekst verborgen zit. Rick Nielsen is niet voor niets een wereldgitarist waar menig gitarist hun kunde van heeft. De kettingrokende drummer is vervangen (niet officieel) en Tom Petterson weet als geen ander de 5, 6 en 12 snarige (Gretsch) bas subtiel te bespelen. “Nee, neem ons niet serieus want het hele leven is een cheap trick, dus geniet er van!” Is het motto. Oke, niet al hun album zijn altijd van hoog niveau geweest, maar dit is er zeker een !