Vierde album Stuffed & Ready voor Indie-rockband Cherry Glazerr

Label : Secretly Canadian

2019-02-11 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop / Rock
7,5

Cherry Glazerr - Suffed & Ready

De Amerikaanse Indie-rockband Cherry Glazerr is terug met een nieuw album. Stuffed & Ready met daarop tien tracks is de opvolger van Apocalipstick dat in 2016 uitkwam en goed ontvangen werd. De twee jaren daarna stonden vooral in het teken van optreden (met o.a. Pixies) en het schrijven van nieuw materiaal.

Maatschappelijk kritisch!
Het vorige album kwam uit op 20 januari 2016, de dag dat de inauguratie van Donald Trump plaatsvond. Overigens heeft ze niet zo veel met de huidige president en op dit nieuwe album maakt de band dan ook regelmatig een politiek statement en reflecteert ze ook naar zichzelf. De bedoelingen van dit Amerikaanse trio worden al snel duidelijk. Opener ‘Ohio’ heeft weer wat “Noise” karakter maar herbergt zo nu en dan ook een helder gitaargeluid. Ook wordt meteen duidelijk dat de band nog steeds op zijn minst “maatschappelijk kritisch” is als we Clementine “I’m full of the bad, bad problems, just take me away/just take me away, just take me away” horen zingen, want het leven in een land waar Trump aan de macht is maakt het leven niet altijd even draaglijk. Ook ‘Daddi’ kent scherpe teksten waarbij de rol van haar vader en hoe hij dit invult ter discussie wordt gesteld. Zo weet het trio de vaart in het album te houden met songs als rockachtige ‘That’s Not My Real Life’ en ‘Wasted Nun’.

Personele wisselingen
In de afgelopen periode waren er ook wat personele wisselingen waardoor Stuffed & Ready wel écht haar album is geworden. De hulp van topproducer Calos De Garza is ook mede bepalend voor het geluid. Eén van de meest aansprekende nummers is misschien wel ‘Self Explained’, een nummer dat wat meer glans kent en wat opgewekter klinkt, al blijkt dat na het lezen van de tekst een dwaalspoor te zijn. Maar ondanks de melancholieke tekst komt het als bijna vrolijk binnen. Bij nummers als ‘Juicy Socks’ en ‘Isolation’ weet de band variatie aan te brengen in tempo en intensiteit en horen we dat Clementine ook de hogere regionen qua bereik aan kan. Verder is het wat dromerige ‘Pieces’ een uitschieter door de afwezigheid van het “Noise”-effect en de wat nadrukkelijk aanwezige synths.

Stuffed & Ready is een album dat je eigenlijk ook in combinatie met de teksten moet luisteren. Het is allemaal niet even prettig en hier en daar zelfs zwaarmoedig maar de band weet het keurig te vertalen in tien stoere, pakkenede Indie-rocksongs. Veel luisterplezier.

Cherry Glazerr live:
18 april: Bitterzoet, Amsterdam
19 april : Motel Mozaique Festival, Rotterdam