2014-03-10 07:00:00 • 6 min lezen

Chicago - Live in Japan

Chicago – Live in Japan Label: Warner Eindoordeel : 8,5

De Amerikaanse rockband Chicago bestaat al sinds 1967 en heeft inmiddels een leger aan bandleden gekend. Het opzienbarende aan deze rockband is de bezetting. Naast de geijkte samenstelling van bas drums gitaren toetsen en zang, is de band aangevuld met een blazerssectie. Deze ondersteunende blazerssectie zijn met de toetsenist/ gitarist Robert Lamm nog de enige originele bandleden. De band kent bassist/ zanger Peter Cetera als meest bekende bandlid.

Chicago Transit Authority werd in de jaren 70 afgekort tot Chicago. Over de namen van de albums deed men geen moeite. De albums kregen het nummer van uitgave mee 1, 2 ,3. Inmiddels is men belandt bij nummer 34 (XXXIV) en levert men vooral live albums en in 2011 een kerst album. Dan zijn de jaren gaan tellen en wordt er naarstig op zoek gegaan naar de glorietijden. De hits als ” If You Leave Me Now” en” Baby What A Big Suprise’ werden grote kaskrakers. Het album “Live in Japan” werd eind 1972 opgenomen en in 1975 alleen in Japan uitgegeven. Het was toen het eerste album van Chicago dat geen nummer mee kreeg. Dit album is dan ook altijd uit hun eigen catalogus van de band gehouden, maar nu is deze rerelease op groot label uit. In de jaren 90 is het album in Amerika al uitgebracht op het eigen label van de band. Toch blijft deze registratie de band bezig houden.

Het album is opgenomen in Osaka 1972. Het was de tour om het album “V” te ondersteunen. Dit werd hun best verkochte album tot dusver. De single “Saturday In The Park” werd een hit en het album kreeg in Amerika de nummer 1 status. De band was vol energie en dat is op dit album terug te horen. “Ballet For A Girl In Buchannon” (met “Make Me Smile”) van 14 minuten wordt volledig gespeeld. In dit nummer worden de fushion en jazz binnen de rock verwerkt. Met de mooie versie “25 or 6 to 4” van het album “II” maakt album qua hit gevoeligheid van toen compleet. Al zit de schoonheid van dit album in de Live sfeer dat tekenend was voor die tijd.