2016-01-04 07:00:00 • 10 min lezen

Chris Brown - Royalty

Label : RCA

Eindoordeel : 7,5

Net voordat het nieuwe jaar inging werden we nog verrast met het zevende album van R&B-ster Chris Brown. Op Royalty pakt hij ruim uit met veertien nieuwe R&B-tracks.

Wel of niet de ideale schoonzoon? Chris Brown is inmiddels een goede bekende binnen de R&B scene. De 26-jarige zanger en componist groeide op met muziek van Anita Baker, Stevie Wonder en andere grootheden uit de Amerikaanse soul. In 2005 brak hij met behulp van producer Storch door met zijn debuutalbum en in de jaren daarna scoorde hij wereldwijd een aantal hits. Verder kennen we Brown ook nog van een aantal (bescheiden) filmrollen en de single ‘Say Goodbye’ die in de dansfilm Step Up werd gebruikt. Maar Brown kennen we verder vooral vanwege zijn verbroken relatie met Rihanna nadat hij haar mishandeld had, zijn groffe taalgebruik (het F** woord wordt vaak gebruikt) en het herhaaldelijk in aanraking komen met politie en justitie. Kortom, niet de meest ideale schoonzoon. Hoe tegenstrijdig is dan ook de aandoenlijke cover van Royalty waar hij met een ontbloot bovenlichaam zijn slapende dochtertje stevig vaderlijk vasthoudt.

Lieflijk, sensueel en ruig

Royalty is inmiddels het zevende album van Brown en hiermee schotelt hij ons weer een variëteit aan R&B voor. Van uiterst dansbare tracks zoals ‘Fine By Me’ en ‘Zero’ tot typische sensuele R&B nummers als ’Back to Sleep’ en ‘Liquer’; we horen het allemaal op dit nieuwste album. En ook nu weer is het lastig te bepalen welke kant Brown op wil gaan; soms zijn de teksten doorspekt van seksuele toespelingen (op ‘Back To Sleep zingt hij bijvoorbeeld “sex you back to sleep girl and rock you back”) en dan weer mierzoet als hij over zijn dochtertje zingt op ‘Little More (Royalty)’. Als je dan vervolgens luistert naar het zwoele ‘Who’s Gonna (Nobody)’ en de teksten erbij pakt is het contrast wel érg groot.

Zijdezacht Zoals geen ander beheerst Brown de kunst om pakkende R&B-ballads te schrijven en ook op dit album klinken nummers als ‘Make Love’ en ‘Discover’ erg strak en glad of anders gezegd “Smooth and Silky”. Anders dan bij eerdere producties vinden we geen grote bijdragen van andere artiesten terug op Royalty. Op ‘Wrist’ (met Solo Lucci) en het duet ‘Anyway’ (ft. Tayla Parx) horen we dat Brown wordt bijgestaan maar verder is het vooral Brown die we horen. Naast de reguliere versie is er ook een deluxe uitgave met een viertal extra tracks. Van deze vier is vooral ‘KAE’ het beluisteren meer dan waard. Om zijn album te ondersteunen heeft Brown al de nodige video’s uitgebracht. Zo is zijn dochter te bewonderen in de video van ‘Little More’

Eindoordeel Chris Brown slaagt er wederom in een strakke R&B-plaat uit te brengen. Royalty kent behoorlijk wat variatie en beschikt over enkele nummers die absoluut een hit in de dop kunnen zijn. Blijft de vraag natuurlijk welke kant hij nu op wil; de stoere, coole, grofgebekte R&B-ster of die van de zorgzame vader die het F***-woord niet nadrukkelijk in zijn nummers gebruikt omdat hij dat niet nodig heeft. Het volgende album zal waarshcijnlijk meer duidelijkheid geven. Veel luisterplezier.