2015-10-10 07:00:00 • 11 min lezen

Chris Cornell - Higher Truth

Chris Cornell – Higher Truth Label: Universal Eindoordeel: 8,5

De charismatische zanger van Soundgarden heeft op zijn tijd even de vrijheid nodig om zijn eigen creativiteit te laten klinken. Zo werden zijn hobby bands Temple of the Dog (met Pearl Jam leden) en Audioslave (met Rage Against The Machine) uit de hand gelopen hobbys. Als solo artiest bracht hij al mooie rockalbums. Bracht “You Know My Name” als titeltrack voor de James Bond film “Scapino Royale” en met zijn album “Scream” verlegde hij de grens van rock naar elektronicapop. Samen met Timbaland als producer kwam er een album dat niet in de lijn lag van de verwachting. Uiteindelijk keert Cornell terug bij Soundgarden om aan een veel gevraagde reünie te voldoen. Dit resulteerde in een album, “King Animal”.

Maar zijn hart ligt toch eerder bij de pop rock. “Higher Truth” is dan ook een heerlijk poprock album waarbij het accent ligt bij de singersongwriters pop. Maar ook uptempo pop is er te vinden met o.a. “Our Time Of The Universe” De akoestische popsongs als “Before we Disappear”, “Circling” en “Murder of Blue Skies” zijn juweeltjes waar menig singer songwriter jaloers op is. De teksten zijn over het algemeen ook intens en mooi van opbouw. Het “Only These Words” en “Josephine” zijn mooie verhalen dat door zijn intense zang prachtig wordt overgebracht. De zang en zijn stem brengt ieder song in een andere dimensie. Zijn vertolking van het Jackson nummer Billy Jean op het album “Carry On”, is al veel intenser dan het origineel. Dit komt terug bij de singer songwriters songs als “Let Our Eyes Wander” en het titelnummer.

Kortom, het is weer een prachtig album van een zanger die meer aandacht verdient dan wat die nu krijgt.