Nieuw album Almost Daylight van Chris Knight met een rauw randje

Label : Thirty Tigers

2019-10-18 07:00:00 • 3 min lezen

Country
8

Chris Knight - Almost Daylight

Chris Knight is na een afwezigheid van een kleine 7 jaar terug met zijn nieuwe album Almost Daylight. De Amerikaanse Country-zanger en singer/songwriter neemt je weer op zijn eigen wijze mee naar zijn verhalen.

Debuut op 37-jarige leeftijd
Knight is geen standaard muzikant. Hij studeerde Land- en Mijnbouw aan de Universiteit van Kentucky en werkte ook een tijdlang in deze branche voordat hij op 37-jarige leeftijd zijn debuutalbum uitbracht. Dat wil overigens niet zeggen dat de Amerikaan niet eerder met muziek bezig was; juist het tegendeel is waar maar het duurde gewoon een half leven voordat hij daadwerkelijk die belangrijke stap in zijn carrière durfde te zetten. Sinds die tijd bracht hij een achttal albums uit waarvan Little Victories uit 2012 zijn laatste wapenfeit was. Nu is hij terug met Almost Daylight, waarvan hij het meeste materiaal zelf schreef maar waar we ook twee covers terug horen.

Lee Ann Womack
De uit Kentucky afkomstige Knight groeide op in het stadje Slaughters en het mooie aan zijn songs is dat je elementen uit het leven dat we allemaal kennen terug hoort. Gewoon de dagelijkse beslommeringen maar ook de kleine dingen die het leven draaglijk en leuk maken. Dat is ook de charme van zijn songs want laten we eerlijk zijn; hij is niet ’s werelds beste zanger zoals we bijvoorbeeld bij het wat rauwe ‘I’m William Callahan’ horen. Op ‘Crooked Mile’ bezingt het gevoel van de buitenstaander en met ‘I Won’t Look Back’ de wanhoop als het niet lukt om de het dorp te ontvluchten. Al dit moois kwam overigens tot stand met medewerking van producer Ray Kennedy (o.a. Steve Earle, Lucinda Williams), Dan Baird (gitaar), een aantal van de “finest Appalachian” sessiemuzikanten op banjo, “fiddle”, harmonica én er is zelfs ruimte voor Lee Ann Womack!

Niet al te vrolijke blik
Mooi is de slow-ballad ‘Go On’ over volharding en met ‘The Damn Truth’ geeft hij nog maar eens zijn niet zo positieve maar wel oprechte bespiegeling op het leven (Booze and drugs will rot your brain / Too much pleasure brings you pain / But you can die from just about anything / The past is better off left behind / Worry is always a waste of time / Money ain't always the bottom line). ‘Send It On Down’, met de gastbijdrage van Lee Ann Womack én Chris Clark op het Hammondorgel, is prachtig en ook Everybody’s Lonely Now’ is ook heerlijk melancholiek, mede door het subtiele instrumentarium. Knight’s akoestische versie van ‘Flesh And Blood’ (Johnny Cash), waar we naast Knight op gitaar alleen de “fiddle” en de banjo horen, bezorgt iedereen waarschijnlijk een kippenvelmoment. Met de innemende afsluiter en tevens cover ‘Mexican Home’ (John Prine) laat Knight nog maar eens alle puzzelstukjes in elkaar vallen en als verrassing horen we nog een vocale bijdrage van Prine zelf.

Verwacht geen verfijnd country-album; Knight is meer van het kaliber ruwe bolster, blanke pit en dan de ongepolijste versie. Almost Daylight is absoluut een sterke plaat van de Amerikaan en de singer/songwriter in hem is in de puurste vorm boven komen drijven. Gevoelig, oprecht maar met een rauw randje. Veel luisterplezier.

Country