2016-07-24 07:00:00 • 9 min lezen

Chris Robinson Brotherhood – Anyway You Love, We Know How You Feel

Chris Robinson Brotherhood – Anyway You Love, We Know How You Feel Label: Silver Arrow / Bertus Eindoordeel: 8,5

De voormalige zanger van The Black Crowes Chris Robinson blijft met zijn broertje bakkeleien over de koers van the Crowes. Het resulteert in herhaaldelijke reünies en break up van de band. Begin 2010 wist Chris het zeker, hij kon beter een eigen koers varen. Na diverse shows met New Earth Mud kwam in 2012 de Brotherhood. Inmiddels is dit het vierde album van de CRB. Samen met Ryan Adams gitarist Neal Casal en Crowes toetsenist Adam McDougall dook Chris de studio in. De bassist en drummer werd gewisseld en het feest kon weer beginnen. De soulstem doet het nog steeds goed in de country poprock. “California Hymn”, “Leave My Guitar Alone” en” Ain’t it Hard But Fair” zijn songs die rechtstreeks van The Black Crowes tafel kunnen komen. Het openingsnummer “Narcissus Soaking Wet” is al heerlijk. De laid back soulpop met handclaps is direct al een lust voor het oor. De zeven minuten songs wordt gedragen door een heerlijke afwisseling van background vocalen, gitaren en mondharmonica. Het orgeltje is leidend door het nummer en brengt je in de sfeer van een donkerrode ruimte met oosterse tierelantijntjes en een wiet rokende Robinson die alleen zegt Relax. Het swingende “Forever As The Moon” laat de soul van eind jaren 60 helemaal tot zich komen. Het is topstuk van het album waar het dilemma binnen de Crowes zichtbaar maakt. De swinging soul dat men op de eerste albums bracht werd langzaam omgedoopt naar blues songs waar zijn broer Richard meer zijn ei in kwijt kan. Het brengt ook de beperking van Chris mee dat hij een uniek herkenbaar stemgeluid heeft en zijn broer kan door zijn spel gerust bij diverse acts als gast aansluiten. Vandaar dat CRB het op eigen kracht moet doen en gunnen hen dan ook alles met dit heerlijk album.