2015-05-03 07:00:00 • 4 min lezen

Christine And The Queens - Chaleur Humaine

Label : Because Eindoordeel : 8

Vorig jaar was het jaar van Stromae, 2015 zou zo maar het jaar van Christine And The Queens kunnen worden. Met een uitgekiende mix van Franstalige en Engelstalige songs heeft ze inmiddels de harten van de Fransen en de Belgen gewonnen en single ‘Christine’ was ook in Nederland al een bescheiden hit. Het album Chaleur Humaine valt op door de diverse muziekstijlen die de wat excentrieke en eigenzinnige Héloise Létissier moeiteloos door elkaar laat vloeien. Dat, in combinatie met de tweetaligheid, zou best wel eens dé sleutel tot het succes kunnen zijn.

Tweetaligheid Het album bestaat uit een elftal tracks die stuk voor stuk lekker melodieus klinken. De basis zijn de nodige synth-klanken maar alle credits gaan naar Héloise, want haar stemgeluid en bereik zijn allesbepalend voor de sfeer en kwaliteit van de nummers. De Française opent met het wat lui klinkende ‘IT’ Engelstalig. Daaropvolgend maken we kennis met het mooie, ingetogen ‘Saint Claude’ waarbij Héloise nu weer voor haar moedertaal kiest. Halverwege dit nummer worden we door twee Engelstalige zinnen ineens in verwarring gebracht. Spitsvondig, creatief en interessant qua compositie. Natuurlijk mag de hitsingle ‘Christine’ niet ontbreken; opvallend aan dit nummer dat je niet meer uit je systeem krijgt is die fluisterende rap zo halverwege het nummer.

Een cover uit de sixties Christine And The Queens verrast ons met de cover ‘Paradis Perdus’. De uit de 60’er jaren afkomstige chanson van Christophe wordt getransformeerd tot een nummer dat ook op de setlist van Miss Dion niet zo misstaan. Ook hier plaatst ze weer subtiel enkele Engelstalige zinnetjes. Toch is niet alles hoogstaand. ‘Science Fiction’ is wat blikkerig en kunstmatig en wellicht het minst interessante nummer en ‘Half Ladies’ klinkt wel heel erg commercieel. Titelsong ‘Chaleur Humaine’ is een ware muzikale parel, ‘Narcissus is Back’ is een krachtige popsong en ‘Here’ is de passende, melancholische afsluiter die uiteindelijk ontaard in een kakafonie van vioolgeluid. Zowel het nummer, als het album, kent hierna een abrupte einde.

Eindoordeel Gelukkig is het album nu ook breed verkrijgbaar in Nederland. Mooi en smaakvol vormgegeven inclusief boekje met teksten is Chaleur Humaine een groeibriljantje geworden; een plaat die na elke luisterbeurt nieuwe laagjes openbaart en die op een positieve manier onder je huid gaat zitten. Prima, melodieuze composities waarbij Héloise laat zien dat ze een begenadigd liedjesschrijfster is en daarnaast over een geweldige stem beschikt. Veel luisterplezier.