Cindy Blackman Santana - Give The Drummer Some

Label : Present Future

2020-10-21 07:00:00 • 3 min lezen

Funk / Jazz / Latin / Pop / Progrock
8,5

Soms zijn er van die albums die geruisloos uitgekomen zijn en onterecht onder de radar blijven hangen. Give The Drummer Some, het nieuwe soloalbum van Cindy Blackman Santana kwam vorige maand uit en is zo’n album.

Mengelmoes van muziekstijlen
Het is natuurlijk een prachtig verhaal; ergens in 2010, toen Cindy als drummer deel uitmaakte van Santana, kreeg ze na een indrukwekkende drumsolo spontaan een huwelijksaanzoek van Mr. Carlos himself en sindsdien kennen we de virtuoze drummer als Cindy Blackman Santana. Cindy Blackman, met Art Blakey als grote mentor en stimulator, had al een respectabele carrière opgebouwd maar we kennen haar vooral als drummer van Lenny Kravitz. Dit nieuwste album Give The Drummer Some is krachtig en brengt ons een mengelmoes van muziekstijlen als Progrock, Jazzock, Pop en hier en daar zelfs wat Latininvloeden. Niet geheel toevallig werd dit album geproduceerd door Nara Michael Walden, ook één van de grote inspirators van Cindy.

Carlos Santana
Het album opent met een onverwachte cover van John Lennon’s klassieker ‘Imagine’; Cindy promoveert dit van oorsprong gevoelige nummer tot een verrassende en waanzinnige rockversie en meteen wordt duidelijk dat naast de drumkwaliteiten Cindy ook een meer dan prettige stem. Het nummer rockt, heeft soul en er is zelfs een deel waar we nog wat gospel terug horen. Op het swingende en uiterst dansbare ‘She’s Got It Going On’ horen we John McLaughlin in de hoofdrol op gitaar en door het vele slagwerk ligt de vergelijking met de muziek van Sheila E op de loer. Gaandeweg krijg je het gevoel dat Cindy binnen dat Fusion-achtige geluid een soort kameleon is want het rockende  ‘Evolution Revolution’ vorm een mooi contrast met het met Hip-Hop doorspekte ‘Change Is In Your Hand’s en  met ‘Everybody’s Dancin’ heeft weer die soepele Latin-vibe. Overigens kent dit album een indrukwekkende line-up van gastartiesten zoals John McLaughlin, Kirk Hammett (Metallica), Vernon Reid (Living Colour) en natuurlijk Carlos Santana zelf.

Funk
Eén van de meest opwindende tracks is misschien wel ‘I Need A Drummer’, dat bol staat van Funk-invloeden en waar we ook de erfenis van Prince terug horen. Haha this is a story about a guy who called me and said; he Cindy,i you know what, I think I wanna play with you, I need…. you know what I need?….. I need a drummer” horen we haar zeggen bij het begin. Maar op deze veelzijdige plaat durft Cindy ook wat instrumentaal werk op te nemen. ‘We Came To Play’ staat bol van het drumwerk van Cindy in combinatie met vurig gitaarspel, terwijl ‘Miles Away’ een soort van Jazzy interlude is van slechts een minuut. Met ‘Velocity’ zijn we getuige van een soort spontane Progrock-jamsessie met Cindy die nogmaals bevestigd waarom zij tot één van de topdrummers wordt gerekend. Een enkele keer wordt het gaspedaal even losgelaten en zijn er momenten van bezinning zoals de prachtige ballad ‘You Don’t Wanna Breaka My Heart’ en in de afsluiter ‘Black Pearl’ waar Carlos Santana en Vernon Reid een broeierig gitaar duo vormen.

Dit nieuwe album kent maar liefst een ongelofelijke speelduur van bijna anderhalf uur. En tijdens die muzikale reis neemt Cindy ons mee naar diverse uithoeken van het muzikale spectrum. Give The Drummer Some kent een ongekende energie en intensiteit en is absoluut één van de meest verrassende albums van dit bijzondere muziekjaar. Veel luisterplezier.

Funk / Jazz / Latin / Pop / Progrock