Circa Waves - Sad Happy

Label : Prolifica Records

2020-03-18 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop
8

Circa Waves - Sad Happy

In december 2013 maakten we kennis met de Britse Indie-rock formatie Circa Waves; de single ‘Get Away/Good Form Me’ (dubbele A-side) scoorde de titel “Hottest Record In The World”. Na het debuutalbum Young Chasers kwam deze week hun vierde album uit; Sad Happy. Ook nu weer voorzien van een slimme marketingcampagne want het album werd in twee delen gereleaset. Vorig jaar was er al deel met de titel Happy, nu is het complete album Sad Happy daar.

Voldoende variatie
De band koos dus bewust voor een eerdere release van het eerste deel en gaven dat als titel “Happy” mee. De catchy singles ‘Jacqueline’ en ‘Move To San Francisco’, met de kenmerkende hooks en gitaarriffs, werden al eerder op ons af gevuurd. Een nummer als ‘’Wasted On You’ zou zo maar een logische volgende single kunnen zijn. Met ‘Be Your Drug’ blijkt de band nog een tandje bij te kunnen schakelen. Een voor Circa Waves ongekende brok energie die wordt vormgegeven door de elektrische gitaren en stuwende drums. Met ‘The Things We Knew Last Night’ laten de Britten hun gevoelige kant zien en deze akoestische ballad is een prima song. Ook op het “Sad”-deel herhaalt de band met ‘Sympathy’ dit kunstje. Mooi is het als de heren én romantiek weten vast te houden en dit weten te combineren met die energie waar ze om bekend staan. Luister maar eens naar ‘Love You More’, waarbij de band een meer orkestrale bandering kiest.

Adrenaline en energie
‘Call Your Name’, een nummer vol adrenaline dat ook weer gedragen wordt door drums en elektrische gitaar, is één van de meest energieke songs. Halverwege komen we de titelsong tegen die als een soort van brug fungeert tussen het “Happy” en het “Sad”-deel. Terechte titelsong want deze track is eigenlijk wel representatief voor dat wat de band al eerder uitbracht; een uptempo Indie-song. Maar ook op het tweede deel vinden we prima Indie-rocksongs terug waarbij frontman Kieran Shudall en consorten de nummers tekstueel misschien een iets andere karakter meegeven. ‘Wake Up Call’ en ‘Batterd & Bruised’ luisteren makkelijk weg en met ‘Hope There’s A Heaven’, met een ietwat melancholische tekst, pakt de band terug naar de meer elektronische sound. Maar ook nu weet Circa Waves te boeien. Met de afsluiter ‘Birtday Cake’, door de eenvoud waarschijnlijk wonderschoon, laat de band spreekwoordelijk het gaspedaal definitief los en drijft de band rustig uit naar het einde.

Sad Happy is een geslaagd vierde album met moderne Indierock-songs met een kleine drie kwartier speeltijd. Circa Waves behoudt zijn eigen identiteit, iets wat andere Britse bands als Vampire Weekend en Foals die in dezelfde adem genoemd worden, ook doen. De marketingstunt en het in twee delen uitbrengen was volstrekt onnodig. Evengoed een toprelease. Veel luisterplezier.

Indie / Pop