2015-03-23 07:00:00 • 11 min lezen

Clarence Clarity - No Now

Label : PIAS Eindoordeel : 6,5

Vorig jaar maakte Clarence Clarity met de EP Who Am Eye indruk en de verwachtingen zijn dan ook wel wat hoog gespannen. Wat meteen duidelijk wordt is dat Clarity zich niet laat muilkorven of in een hoekje laat plaatsen. Het album bevat twintig tracks en is een ware muzikale achtbaan. Van sample-achtige probeersels, interludes via funky nummers naar electronic new-age music. Kortom, maak je op voor muzikale trip die een klein uur duurt.

Een kakafonie van muziekstijlen Clarity combineert diverse muziekstijlen op een originele wijze met elkaar. Funk, R&B, Electronic, hip-hop en R&B. Daaromheen strooit hij met interludes, samples, overdub en van alles en nog wat. Vast staat echter dat de muziek waarmee Prince ons door de jaren heen heeft verwend toch wel de grote inspiratiebron is geweest. Nummers als ‘Will To Believe’ en ‘Buck-Toothed Particle Smashers’ kunnen niet los gezien worden van His Royal Badness.  Dat dit heerschap niet echt bescheiden is blijkt wel uit zijn reactie op de vraag of hij een doel heeft met zijn muziek. Hierop antwoorde hij: “Absolutely. I intend to be the greatest artist of all-time, and nog just because of my musical impact, but my social impact as well”.

Samples Het enthousiasme dat er heerst na zijn eerdere EP is misschien wat overtrokken. Een track als ‘Off My Grid’ is prima en ‘Those Who Can’t, Cheat’ is zelfs een meer dan prima funky dansnummer maar er staan ook wat minder geslaagde nummers op. Vooral de interludes die vaak uit samples en spontane muzikale hersenspinsels bestaan voelen als overbodig. En soms is het een combinatie van die twee elementen. Anders gezegd, een prima track in de kern maar door al die versieringen raak je de weg kwijt, zoals bijvoorbeeld bij ‘Meadow Hopping,Traffic Stopping, Death Splash’ en ‘The Cure’.

Eindoordeel Creatief, uitdagend, muzikaal zijn termen die je toe kunt passen op dit album dat bijna een uur volspeelt. Het vormt alleen absoluut geen coherent geheel. Clarity vliegt van links naar rechts en ook soms uit de bocht waardoor het lastig is om de focus te houden. Dat hij in de kern misschien muzikaal geniaal is zou een waarheid kunnen zijn. Op de vraag waar zijn ideeën op gebaseerd zijn antwoorde hij: “god”. Laten we hopen dat het vervolg een lekkere funky dansplaat is want dat Clarence Clarity muzikaal is en dit genre beheerst bewijst hij met No Now. Veel luisterplezier.