2019-05-01 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Reggae / Wereldmuziek
7,5

Claude Fontaine - Claude Fontaine

Soms is het verhaal achter het album net zo bijzonder als het album zelf. Het titelloze debuutalbum van Claude Fointaine is zo’n “surprisetrip” waarmee zo ons meeneemt naar Jamaica en Brazilië.

Een ontdekking in een platenzaak….
De Amerikaanse zangeres met een Franse naam woonde een tijdje in Londen. Vol liefdesverdriet en een gebroken hart vond ze op een druilerige, mistige ochtend de befaamde platenzaak Honest Jon. In die winkel maakte ze kennis met oude maar tot de verbeelding sprekende Reggae-labels zoals Trojan maar ook ontdekte ze de Bossa Nova. Zelf zegt ze hierover: “I wandered in one day and from the first moment I was under a spell”; “I was transfixed. I’d go in there daily and have them play me every record in that store probably to the point of driving them completely mad! But I had fallen in love …”. Daarna volgde een zoektocht naar legendarische muzikanten die mee wilden werken, een oneindige lijst van e-mails en voicemails naar alle contacten maar uiteindelijk was het zover. In de oude studio van Chet Baker in Hollywood werden de opnames gemaakt voor dit album waarvan ze zelf zegt dat ze toen, tijdens die magische opnamedagen, de liedjes hoorde zoals ze al die tijd in haar hoofd rond dwaalden.

Jamaica en Brazilië
Maar wat zijn die songs nu? Feitelijk kent het album een A-side en een B-side. Met haar wat zwoele stemgeluid dat het elan van Jane Birkin zijn de eerste vijf nummers echt Reggae-style en de overige vijf nummers Braziliaanse Bossa Nova. Met een keur van klasse muzikanten is het bij het luisteren naar nummers als ‘Cry For Antother’, ‘Hot Tears’ en ‘Play By Play’ alsof je op het stand in Jamaica rondwaart. Soepele, wat gedempt klinkende Reggae met een “touch” van de jaren ’70 met ‘Little Sister’ als absolute luistertip. Vervolgens draai je in je hoofd de plaat om en wordt je meer dan aangenaam verrast met vijf tracks die je doen terugdenken aan de gouden tijden van Astrud Gilberto enz. Dit deel begint met ‘Pretending He Was You’ en de fluistervocalen van Claude passen als gegoten. Zo heeft dit tweede deel een ander karakter maar is tevens erg smaakvol. ‘Strings Of Your Guitar’ maar vooral het langzame ‘Our Last Goodbye’ over wat de liefde had kunnen brengen zijn aanraders.

Met een aantal klasbakken als sessiemuzikanten als Ronnie McQueen (o.a. Steel Pulse), drummer Rock Deadrick (o.a. Ziggy Marley), percussionist Gibi Dos Santos (Sergio Mendes) en een aantal anderen is het natuurlijk erg aangenaam werken. Eindresultaat is een verrassend album met twee gezichten; een Jamaicaans en een Braziliaans. Benieuwd naar een eventueel vervolg. Veel luisterplezier.

Pop / Reggae / Wereldmuziek