Cleopatrick - Bummer

Label : Nowhere Special Recordings

2021-06-30 07:00:00 • 3 min lezen

hard rock / Punk / Rock
7,5

Cleopatrick - Bummer

Twee jongens die elkaar op de kleuterschool in Canada ontmoeten, vrienden voor het leven worden en nu hun eerste volwaardige album Bummer afleveren dat bol staat met energieke en stuiterende rock. Dat is kortweg het verhaal van het debuutalbum van dit duo dat met tien tracks een kleine 30 minuten speeltijd kent.

Ruis
De twee vrienden hadden ons al laten proeven aan hun muzikale richting door eerder twee EP’s uit te brengen waarvan vooral Kids positieve kritieken ontving. Luke Gruntz neemt de vocalen voor zijn rekening en weet een ongelofelijk gruizig geluid uit zijn gitaar te krijgen en naast (of achter) hem horen we Ian Fraser die met een even zo genadeloze energie zijn drums behandelen. Opvallend is dat met name het gitaargeluid van Gruntz regelmatig een bijvangst aan geluiden en ruis produceert waardoor het geheel wel hard maar evengoed troebel klinkt.

Snijvlak van Punkrock en hardrock
Over het algemeen wordt alles in de hoogste versnelling gespeeld en nummers als ‘Vicotria Park’, ‘The Drake’ en ‘Family Van’ vormen dan ook een aardige muur van geluid en de sound van de band zal zich ergens op het snijvlak van Punkrock en Hardrock bevinden. Tekstueel neemt Gruntz geen blad voor de mond en mocht je dit album op Spotify op gaan zoeken zul je zien dat voor vrijwel elk nummer de letter ‘E’ wordt aangegeven. Blijkbaar heeft de man er geen moeite mee om zijn ongenoegen over allerlei maatschappelijke onderwerpen met ons te delen. Toch raakt het duo zo nu en dan wel de juiste snaar zoals bij ‘Great Lakes’ en het stuwende ‘Peppers Ghost’; stevige rockers met een ongekende energie. ‘Why July’ is één van de rustigere nummers waarbij je overigens wel waakzaam moet blijven en kort voor het einde blijkt dan ook weer waarom. Volgens het duo is ‘2008’ het meest rustige en misschien zelfs wel kwetsbare nummer en Grunzt begeleidt zichzelf met wat eenvoudige gitaarakkoorden met als eindresultaat dat er toch een bepaalde spanning in de lucht blijft hangen.

Bummer is een energiek album maar het duo blijft het in dezelfde hoek en met eenzelfde energieniveau zoeken zodat de aandacht waarschijnlijk niet een heel album vastgehouden kan worden. Wel zijn er voldoende aanknopingspunten voor een vervolg dat hopelijk iets meer creativiteit mee zal krijgen. Ze staan dit jaar op Lowlands en met hun energie zal het mij niet verbazen als ze er daar een feestje van maken. Veel luisterplezier!

hard rock / Punk / Rock