2014-07-21 07:00:00 • 8 min lezen

Cloud Boat - Model Of You

Label: Apollo Eindoordeel :8,5

Het Engelse duo Cloud Boat werd vorig jaar bejubeld om hun debuut Book Of Hours. Ruim 12 maanden later is daar nu de opvolger Model Of You, wederom een album om bij stil te staan.

Eigenlijk een duo Cloud Boat is eigenlijk een duo. Instrumentalist Sam Ricketts en zanger Tom Clarke maken zeer aangenaam in het gehoor liggende popmuziek dat niet onder één noemer te vangen is. Pop, synth en post-rock zijn stromingen die je zomaar kunt projecteren op het geluid en de sfeer dat beide heren met dit album weten te produceren. Was het debuut naar eigen zeggen nog in zolderkamertjes geproduceerd, ditmaal hebben ze hulp gekregen van producer Andy Savours (oa. Sigur Ros, My Bloody Valentine).

Pakkend album Dat beide heren het over een iets andere boeg hebben gegooid met dit album is terug te horen. Naar eigen zeggen is Model Of You “avontuurlijker” geworden. Waarschijnlijk bedoelen ze hiermee het afstand doen van de kale, wat minimalistische sound van het debuut en het omarmen van warme, rijke melodieën op dit album. Exponent hiervan is de afsluiter “Hallow” dat pas na een opbouw van een kleine vier minuten tot zijn volle glorie komt. Daarvoor hebben beide heren je al getrakteerd op een zeer aangename muzikale reis. Ze openen met een dromerige ‘Prelude’ maar daarna zetten ze heren de spreekwoordelijke registers open. ‘Hideaway’ wordt goed opgebouwd tot een nummer met de allure van een orkest en waarbij het gitaarspel prominent aanwezig is. ‘Portraits Of You’ en ‘Aurelia” zijn heerlijke uptempo nummers die stevig en dansbaar zijn en die het live waarschijnlijk erg goed gaan doen. Bij de single ‘Carmine’ is werkelijk alles in evenwicht en dit nummer is waarschijnlijk één van de hoogtepunten van het album. Ook ‘The Glow’ is werkelijk een groeidiamant met een eigen muzikaal verhaal dat je omarmt en niet meer loslaat.

Je kunt na het beluisteren van Model Of You niet anders concluderen dat het één van de verrassingen van 2014 tot op heden in muziekland is. Het roept herinneringen op aan de vervlogen tijden waarin bands als Ultravox, Tears For Fears en OMD hun hoogtijdagen kenden. Maar dan wel met een eigentijds geluid dat past in het tijdsbeeld van heden. Elektronische synthpop gestoeld op heerlijk, vloeiend lopende en pakkende melodielijnen. Kortom, een album dat hopelijk de nodige airplay zal krijgen. Wat mij betreft blijft het schijfje in ieder geval even in de cd-speler zitten. Veel luisterplezier.

Cloud Boat is 23 oktober in Paradiso te bewonderen.