2016-03-06 07:00:00 • 4 min lezen

Clouseau - Clouseau Danst

Clouseau – Clouseau Danst Label: Warner Eindoordeel: 8

De broertjes Koen en Kris Wauters zijn de enig overgebleven leden van het eerste uur Clouseau. Het waren de heren die de band droeg, waardoor de band ook net zo goed Wauters had kunnen heten. Nee de bekende inspecteur uit de serie van Pink Panter stond model voor de band. Grappig, geestig, knullig maar altijd doeltreffend. Wanneer de band met “Anne” meedeed aan de voorronde van het Eurovisie Songfestival voor België, breekt de band door. Enkele jaren later zal de band wel het Eurovisie Songfestivalpodium betreden met “Geeft het Op” dat uiteindelijk niet de gewenste doorbraak in Europa bracht. De grote hit “Daar Gaat Ze” komt enkele jaren na het debuutalbum. Hiermee weet men hun naam te vestigen in Nederland. Met het album “Oker” met “Passie” uit 1995 weet men de volwassen muziek te mengen met volwassen teksten waardoor het een serieuze Nederpop/ Belgenpop wordt. Clouseau vult nog steeds de grootste sportpaleis van Antwerpen met gemak 10 dagen lang. Toch heeft de Nederlandse markt de band iets uit het zicht verloren, terwijl “Volken en Vuur”, “Zij aan Zij” en “Clouseau” prima albums zijn.

Ook het nieuwe album “Clouseau Danst” is een prima popalbum. De charmantste heren van België proberen de dance moves te vinden. Beetje lastig soms wanneer je de luisterliedjes in een salsapop van “Vogel Voor De Kat” of het soulpop van “De Wereld Is Van Mij”. Dan zijn de swingende luisterpopsongs van “Geluk”, “Droomscenario” en “Zin In Te Bewegen” beter geslaagd. De eigentijdse teksten zijn altijd romantisch van aard met hier en daar de humor van de heren Wauters. Geestig adrem en vooral van een poëtisch karakter. Het meet zich met gemak met het betere Nederlandstalige popsongs van Borsato, de Dijk, Van Dik Hout of Nick en Simon, maar kan zich ook tekstueel prima meten met de kleinkunst van Claudia de Breij of Paul de Leeuw. Stap even over het verleden van de band heen en luister naar Clouseau waar het duo goed in is.

Het zou mooi zijn dat deze heren het Nederlands podium vaker betreden.