2014-05-18 07:00:00 • 12 min lezen

Coldplay - Ghost Stories

Coldplay – Ghost Stories Label: Parlophone/ Warner Eindoordeel: 8

“Take a parachute and jump” was de doorbraak van Coldplay ergens begin in dit millennium. Met deze woorden in hun achterhoofd veranderde de band diverse malen hun muziekstijl, omdat men simpelweg niet in een hokje geplaatst wil worden.

Viva La Vida was een periode waarbij men het roer om gooide. Men weet nooit hoe het uitpakt en dit album leverde het beste van Coldplay tot dusver. Prospekt’s March (vervolg van Viva) en Mylo Xyloto bracht niet de hits en succes van Viva. Dan is het weer tijd om het roer om te gaan gooien. Nu na 2 jaar ligt er een donkerblauwe hoes met Engelenvleugels en in gouden letters “Ghost Stories”. Chris Martin heeft de afgelopen jaren nogal wat ghost stories te horen gekregen. Het gevolg is dat hij inmiddels is gescheiden van Gwyneth Paltrow.

Tijd voor verandering stond centraal “True Love”, “Another Arms” en “Always in My Head” zijn dan ook teksten die je in dit stadium kunt verwachten. Martin staat centraal in de band en daar wordt inmiddels alles omheen gefabriceerd. Muzikaal is het allemaal ingetogen met subtiele toetsen en elektronische inkleding van de songs. “Midnight” kan als spannend worden betiteld maar ook al saai. Het heeft meer iets van de jaren 80/90 songs dat het vooral goed deed in de alternatieve circuit waar men experimenteerde met de electronica en de zweverige zanglijnen tot een geheel maakten. Laurie Anderson, Coil, Kraftwerk wordt hier in een nieuw jasje gezet. Wellicht overgenomen van de invloed van producer Brain Eno die de vorige albums onder zijn hoede had. De single “Magic” en “A Sky Full Of Stars” zijn de meest levendige songs op dit zesde album van Coldplay. Wellicht omdat de productie van deze songs in handen zijn van Jon Hopkins (Viva La Vida) en de Zweedse hit dj Avicii (Tim Bergling).

Kortom een album dat melancholische liedjes kent vol overdenkingen die diep in de nacht tot creaties zijn gebracht. Wanneer Martin weer verliefd is, kunnen we weer een vrolijke plaat verwachten. Al is “Ghost Stories” geen slechte plaat.