Mysterieuze soundscapes op nieuw album van Colleen

2017-12-11 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Electronic
7

Colleen - A Flame My Love, A Frequency

Onder de artiestennaam Colleen bracht de inmiddels 41-jarige Française Cécile Schott al een aantal albums uit sinds haar debuut Everyone Alive Wants Answers uit 2003. De basis van haar muziek bestaat uit elektronica om klanken en samples op een unieke wijze met elkaar te laten verweven. Ook op A Flame My Love, A Frequency weet Colleen weer verrassende soundscapes te creëren.

Label : Thrill Jockey / Konkurrent

Voorstander om de soundscapes het verhaal te laten vertellen
Zoals bekend is Colleen geen voorstander van veel teksten, ze geeft de er de voorkeur aan vooral de muziek het werk te laten doen waarbij haar voorkeur vooral neigt naar de elektronische instrumenten. Zo is daar na de instrumentale opener ’November’ het eerste nummer waar haar stem in een fluistervorm te horen is; ondersteund door synthklanken die een wat mysterieuze en minimalistische sfeer creëren horen we de Française zingen: “Separating From The World / Is Like A Drop Of  Rain/ Fälling To The Ocean Floor / It’s Just Impossible”. Naast de opener zijn er nog een aantal tracks geheel instrumentaal; ‘Another World’, en ‘One Warm Spark’ zijn nummers die door bepaalde klanken alsmaar te laten repeteren soms een wat hypnotiserend karakter krijgen, mede ingegeven op het juiste moment te veranderen van toonhoogte.

Monotone, analoge klanken in combinatie met haar fluisterende stem
Op dit album hanteert Colleen volledig de synthesizers en andere elektronica zoals diverse Moog-pedalen. Ook op de nummers waarop we Colleen horen zingen, voeren de industriële klanken de boventoon en weet ze haar stem duidelijk te dempen waardoor de teksten niet goed verstaanbaar zijn en het boekje nodig is. Ze zette alles in één take, zonder overdub, op de plaat wat het geheel een nog groter minimalistisch karakter meegeeft. Op een nummer als ‘Summer Night ( Bat Song )’ creëert Colleen een bijzondere sfeer door enkele monotone, analoge klanken te combineren met haar stem. Op sommige momenten is een vergelijking met een artiest als Jenny Hval dan ook vreemd. Ook op de titelsong ‘A Flame My Love, A Frequency’ horen we bijzondere geluiden die Colleen weet samen te smelten tot iets niet alledaags om uiteindelijk met wat klanken uit je luidspeakers te verdwijnen.

A Flame My Love, A Frequency is geen plaat die je eens lekker afspeelt; dit is een album waar je wel even voor moet gaan zitten en waarbij je ook bereid moet zijn deze mengeling van ondefinieerbare en ongrijpbare klanken en melodieën tot je te laten komen. Bij geen enkele track wordt de traditionele opbouw gehanteerd en mede door de minimalistische, monotone klankkleur is dit album misschien zelfs wel wat wereldvreemd en experimenteel te noemen. Het is in ieder geval een bijzondere luisterervaring. Veel luisterplezier.

Alternative / Electronic