Colter Wall - Western Swing & Walzes

Label : La Honda Records by Thirty Tigers

2020-09-17 07:00:00 • 3 min lezen

Country
8,5

Colter Wall - Western swing & Waltzes and Other Punchy Songs

Na twee succesvolle albums gemaakt te hebben met Dave Cobb tekent de Canadees Colter Wall zelf voor de productie van zijn nieuwe album Western Swing & Waltzes and Other Punchy Songs. Wederom keert Wall terug naar de Countrymuziek zoals deze waarschijnlijk in zijn puurste vorm ooit bedoeld is.

Traditional Country
De inmiddels 24-jarige Wall is zo’n beetje de belichaming van Country op dit moment. Qua muziek en sound maar ook zeker wat betreft persoonlijkheid komt deze Canadees met baritonstem dichtbij de Cowboy zoals wij deze graag romantiserend voorstellen; compleet met laarzen, een hoed en een zware ‘belt’ in zijn broek. Het album opent met ‘Western Swing & Waltzes’ en meteen is daar die ietwat traditionele Countrysound die we allemaal ergens in onze verbeelding uit een verleden van o.a. Westernfims en boeken hebben opgeslagen. We horen hem “East of beautiful Alberta / North of old Montan” zingen en ook hier maakt hij de verwijzing naar Saskatchewan, Canada, het gebied waar hij zelf vandaan komt. Vervolgens gaat Wall helemaal terug naar het “less is more”-principe bij ‘I Ride An old Paint / Leavin’ Cheyenne’ met alleen een akoestische gitaar en een mondharmonica die de zware stem van Wall ondersteunen.

Unieke stem
Niet alles is eigen werk op dit nieuwe album; zijn versie van Marty Robbins uptempo “gunfighter”-song Big Iron is een ijzersterke en het innemende ‘Cowpoke’ (Stan Jones) behoudt zijn glans. Wall heeft om zich heen een band van klasbakken verzameld waardoor die album zo authentiek klinkt. Patrick Lyons (pedal steel, dobro, mandoline), Jake Groves (mondharmonica), Jason Simpson (bas), en Aaron Goodrich (drums), Emily Gimble (piano) en Doug Moreland op viool zorgen samen met Wall met zijn zware, unieke en indrukwekkende stem voor deze prachtige productie dat wars is van alle glitter. Nummers als ‘Diamond Joe’ and ‘Talkin’ Prairie Boy’ klinken alsof ze live zijn opgenomen rondom één mic en de vergelijking met Johnny Cash komt als vanzelf voorbij. ‘Henry And Sam’ wordt door Groves met zijn mondharmonica naar een hoger niveau geteld, ‘High & Mighty’ is lekker uptempo en met de ingetogen, rustige afsluiter ‘Hoolihans At The Holiday inn’ vertelt hij zijn laatste verhaal.

Western Swing & Waltzes and Other Punchy Songs is een prachtig album geworden met tien tracks die je meenemen naar dat nostalgische gevoel van de weidse prairie, de cowboys die ’s nachts een kampvuur bouwen en een feestje in de lokale saloon. Geen gepolijste Nashville-sound maar een album vol met pure, authentieke songs die door de band en Wall tot een hoger niveau getild worden. Een absolute aanrader. Veel luisterplezier.

Country