Conny Frischauf - Die Drift

Label : Bureau B

2021-02-15 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Pop
7,5

Connie Frischauf - Die Drift

De Weense Connie Frischauf bracht onlangs haar debuutalbum Die Drift uit. Met haar analoog klinkende elektronische muziek levert ze een album af dat we best kunnen omschrijven als een eigentijdse mengeling van Krautrock, NDW en synthpop.

Kraftwerk
Met ‘Rauf’ opent ze het album en met de repeterende zinsnede “Rauf, Rauf, Rauf” dat een elektronische, analoge basis kent die ook uit terugkerende ritmes bestaat, aangevuld met bliepjes en andere samples. De vergelijking met de illustere band Kraftwerk ligt hier dan ook op de loer. Dat de Weense een voorkeur heeft voor minimalistische elektronische muziek wordt al snel duidelijk bij een nummer als ‘Parapiri’. Haar muziek zal zich ergens op het snijvlak van Kraut en NDW (Neue Deutsche Welle) bevinden en met nummers als ‘Fenster Zur Strasse’, één van de sterkste tracks op dit debuutalbum, bewijst Connie ook nog over een prettig stemgeluid te beschikken. Daarbij opgemerkt dat het vaak niet meer dan enkele zinnetjes of woorden zijn.

Minimale middelen
Het centraal geposteerde ‘Auf Wiedersehn’, dat gaandeweg knap wordt uitgebouwd tot een track die geschikt is voor de dansvloer, is misschien wel het beste nummer van dit album. Toch zal het moeten wedijveren met het instrumentale ‘Eingaben und Ausnahmen’,  waar de Weense met minimale middelen een toffe groove weet te creëren door een strakke baslijn en wat blazerswerk. ‘Sonntag’ is geheel instrumentaal en op het wat vlakke ‘Zeit Verdrehen’ horen we de stem van Connie gedempt maar bij ‘Roulette’ pakt ze toch die draad op; een lekker beat op een aangename melodie waarbij de elektronica en de stem van Connie weer boven komen drijven. Het wat (te) lang uitgesponnen maar wel sfeervolle ‘Freundschaft’ is de afsluiter van dit meer dan aangename album.

Vooral bij de jongeren zullen Krautrock en NDW niet al te herkenbare muziekstijlen zijn. Toch is er in bijvoorbeeld in Berlijn nog een zeer actieve muziekscene in deze toch wel niche-stijl. De strakke ritmes en het gebruik van elektronica maken het makkelijk om dit debuutalbum in één adem te noemen met die typisch Duitse muziekstijlen. Het geheel is speels en toch warm en is een veelbelovend debuut geworden. Veel luisterplezier.

Electronic / Pop