2020-06-29 07:00:00 • 3 min lezen

Country
8,5

Corb Lund - Agricultural Tragic

Zijn tiende album heeft de titel Agricultural Tragic meegekregen en de cover laat geen twijfel; Corb Lund is na vijf jaar afwezigheid terug met een onvervalst Country-album.

Zijn eigen subgenre/sound
In een interview vertelde de geboren Canadees dat de titel eigenlijk synoniem staat voor de sound die hij samen met zijn vaste band de Hurtin’ Albertans zelf ontwikkeld heeft. De Canadees loopt al een heel (Country) leven mee en hij weet zijn vaste band dan ook op dit album weer moeiteloos de gewenste richting in te sturen; of het nu Classic Country is, wat Americana, Honky-Tonk of Rockabilly, zijn vrienden en bandleden Kurt Ciesla (Bas), Grant Siemens (Gitaar) en Brady Valgardson (drums) volgen Lund moeiteloos en creëren een album vol verhalen met hier en daar de nodige humor en zelfs een persoonlijke noot.

Gedicht
Meest bijzondere track op Agricultural Tragic is toch wel ‘Tattoos Blues’, grotendeels een gesproken gedicht met een gezongen refrein; het verhaal is dat Lund al jaren de Elko bezoekt (Nevada National Cowboy Poetry Gathering) nu zelf een gedicht schreef en de tekst in een lied wilde verwerken. Zijn bandleden adviseerden om het gewoon als een gesproken gedicht te gebruiken met alleen een melodie bij het refrein. Maar natuurlijk klinkt het merendeel van de songs vertrouwd met die wat zingende stem van de 51-jarige Lund; ’90 Seconds of Your Time’ is de wat rockende opener en het eerste verhaal dat Corb met ons wil delen; iets van een jachtavontuur dat hij met Evan Felker van de Turnpike Troubadours beleefde. Ook ‘Oklahomans!’ schiet werkelijk uit de startblokken en ‘Dance With Your Spurs On’ is ook weer zo'n nummer dat zich op het snijvlak van Country en Rock bevindt.

Humor
Dat Lund niet bang is om wat zelfspot en humor in zijn nummers te verwerken blijkt wel uit ‘I Think You Oughta Try Whiskey’, een duet met Jaida Dreyer dat eigenlijk als demo bedoeld was maar nu een heerlijke “Classic Countrysong” is geworden waarbij Jaida als een jonge Loretta Lynn klinkt. Bij de Rock ‘n Roller ‘Grizzly Bear Blues’, met een hoofdrol voor gitarist Grant Siemens, vraagt Corb zich af wat te doen als hij oog in oog staat met een beer (“Should I Run Or Should I Stand”?). Wat gevoeliger wordt het bij het wat rustigere ‘Never Not Had Horses’ waarbij hij refereert naar zijn moeder. Mooi is ’Louis L’Amour’,  een relativerende “wals” waarin de Canadees verwijst naar de in de VS en Canada verplichte literatuur van deze schrijver maar evengoed aangeeft dat het vroeger niet altijd beter was. ‘Rat Patrol’ is heerlijk dansbare Rockabilly en zorgt voor een volle dansvloer maar het is toch echt ‘Old Men’ dat onder de huid kruipt. Met Tammy Rogers op de viool en Sam Bush op de Mandoline is dit midtempo nummer in haast uiterste perfectie van datgene dat je van Curb Lund en de Hurtin’ Albertans mag verwachten.

Agricultural Tragic is zo’n album dat je eigenlijk fysiek in je muziekcollectie moet hebben. Het schijfje wordt vergezeld van een mooi vormgegeven boekje met alle teksten en fraaie foto’s die nog maar weer eens de sfeer van het misschien wat geromantiseerde Wilde Westen weergeven. Lund weet zijn verhalen prima muzikaal vorm te geven en begeeft zich moeiteloos in zowel zijn verleden als rodeorijder als in de uitdagende en moderne hedendaagse tijd. Voeg daarbij wat relativeringsvermogen en het plaatje klopt. Veel luisterplezier.

Country