2019-11-06 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop / Rock
8

Corridor - Junior

De band Corridor is afkomstig uit Montreal, Canada en bracht onlangs hun debuutalbum Junior uit op het Sub Pop label. Na een tweetal albums in eigen beheer is dit hun debuut voor een groot label.

Franstalig
Dominic Berthiaume (vocals/bass), Julian Perreault (guitar), Jonathan Robert (vocals/guitar/synths), en Julien Bakvis (drums) vormen Corridor. En ja, ze zijn afkomstig uit het Franstalige deel van Canada en zingen ook in het Frans. De band kreeg van Sub Pop de mogelijkheid om een album uit te brengen maar er waren wat deadlines. Ze kregen een dikke 6 weken de tijd om hun debuut af te leveren dus er stond wat druk op. Of niet, want er was geen tijd om eindeloos te schaven, te mixen en nogmaals te schaven. Eindresultaat is een eerlijke Indierock-plaat die bol staat van de energieke gitaarlijnen en die dus verrassend geheel Franstalig is.

Dominante gitaren
Junior doet je denken aan bepaalde muziek en bands uit de jaren ’80. De gitaren zijn belangrijk en de zang en teksten zijn ondergeschikt waardoor je automatisch terugdenkt aan vervlogen tijden. De band trapt af met de single ‘Topographe’ en de intentie en richting wordt meteen duidelijk; gitaren en drums zijn richtinggevend, en de stemmen worden door de echo nog wat diffuser. Via de titeltrack is daar ‘Domino’, een pulserend nummer dat door voortgestuwd wordt door de baslijn en waar de gitaarriffs voor een meer dan catchy sound zorgen. Ondanks dat de vocalen ondergeschikt zijn hoor je toch duidelijke verschillen. Daar waar ‘Goldie’ nog wat optimistisch klinkt, is ‘Agent Double’ wat monotoon en misschien wel wat onderkoeld. Vanuit een slippende auto is daar ‘Milan’ en vervolgens weet de band in ‘Pow’ een ongekend opwindend tempo vast te houden. En altijd en overal zijn het de gitaren die op de voorgrond klinken waarbij de ritmesessie richtinggevend is. Pas bij de afsluiter ‘Bang’ neemt de band wat gas terug hoewel ook dit nummer over voldoende energie beschikt. Hier zorgen de Mellotron en wat synths voor een net iets andere dimensie en een eigenzinnig karakter.

Junior is een meer dan geslaagde Indierock-plaat en is ook weer één van die muzikale verrassingen van 2019. De alom aanwezige en prominente gitaren en de gedempte vocalen zorgen geven een wat dromerige “touch” aan de plaat. Een aanrader. Veel luisterplezier.

Indie / Pop / Rock