2014-11-21 07:00:00 • 11 min lezen

Counter Jib - Mirk & Marvel

Counter Jib – Mirk & Marvel Label: eigen beheer Eindoordeel: 7,5

De Utrechtse rockers Counter Jib hebben hun debuutalbum in de winkel. De door crowdfunding gefinancierde album is een recht voor zijn raap rock album van deze tijd. Nadat Wouter de Graaf alle huiskamers waar hij een concert mocht geven had gehad, Drummer Rolof met de Beste Singer Songwriter ster Tamara, solo achter liet, bracht men het tot een akoestisch bandje. Florian nam de gitaar en zang voor zijn rekening.

Uiteindelijk liet ieder hun hart spreken. Dit resulteerde in een gesprek van hun idolen Nirvana, Foo Fighters en Queen of the Stone Age. De powerful zware rock zat diep geworteld. Als tiener zijn ze met deze acts opgegroeid en die er eigenlijk nooit van los gekomen. Met “Out of The System” wordt de drive gevonden waar men naar zocht. De stonerrock wordt vermengd met de subtiele rustige rock climax dat herkenbaar is bij Nirvana en Foo Fighters. “The Undefinable” wordt de balans prachtig weergegeven, waardoor deze Counter Jib toch zeker serieus mag worden genomen. In de afgelopen jaren heeft de band zich ontpopt tot het schrijven van de zwaardere oerrock. De uptempo songs “Underexposed” en “Hell Fire” brengen de variatie in het album, terwijl het luchtige “Rain” een prima pop-single keus zou zijn. De laatste songs kennen gitaarlickjes dat veelvuldig gevarieerd op de plaat terug komt. Hierdoor verliest het de kracht van de songs, waardoor men het beter op 10 songs ipv 14 kon houden. Gezien de kosten en kwaliteit van het album is dit een zeer geslaagd debuut, dat een goed vervolg verdiend.