2014-07-01 07:00:00 • 11 min lezen

Courtney Barnett - The Double EP: The Sea Of Dead Peas

Label: Milk Records / Konkurrent Eindoordeel:8,5

Wij maken in Nederland gelukkig nu eindelijk kennis met The Double EP: The Sea Of Dead Peas van Courtney Barnett. In andere landen is deze cd al eerder uitgebracht dus je kunt ook over een heruitgave spreken ondanks het feit dat in Nederland deze plaat nu pas te verkrijgen is.

Afkomstig uit Down UnderHet bewijs is al eerder geleverd dat uit het land van Down Under prima muzikanten en bands afkomstig zijn die evenzo goede popmuziek produceren. Zo ook de in Europa nog vrijwel onbekende Courtney Barnett die met haar eigen geluid op haar eigen muzieklabel Milk Records dit album uitbrengt dat eigenlijk een samensmelting is van twee eerdere EP’s (I’ve Got A Friend Called Emily Ferris en How To Carve A Carrot Into A Rose). Nu brengt de 25-jarige Australische, afkomstig uit Melbourne, al dit moois uit in de vorm van deze “Dubbel EP”. Overigens heeft ze in Australië al een aardige staat van dienst opgebouwd en werd ‘History Eraser’ al genomineerd voor “Apra Song Of The Year”.

Een heerlijke luisterervaringTwaalf nummers die je meenemen in Courtney’s interpretatie van indiepop; lekker weg luisterende muziek met dat ietwat rauwe “outback” Australische randje met volop ruimte voor het geluid van de piano en de gitaar. Van de ietwat luie, laidbackachtige opener ‘Out Of The Woodwork’ kom je vanzelf via het catchy ‘Don’t Apply Compression Gently’ bij één van de hoogtepunten van het album, ‘Avant Gardener’. Bij dit nummer ontkom je er niet aan om parallellen te zoeken van de sfeer die Sheryl Crow in haar beginperiode met Tuesday Night Music Club wist op te roepen. Dit geldt overigens ook voor ‘Lance Jr’. De akkoorden van ‘David’ zijn even eenvoudig als doeltreffend als Status Quo in hun hoogtijdagen; een heerlijk meeslepend rocknummer. Daar tegenover staat dan weer een even klein als prachtig nummer als Ánonymous Club’. Met hier en daar van een tweede stem voorziene afsluiter ‘Ode To Odetta’ eindigt deze aangename luisterervaring.

EindoordeelDeze prachtplaat verdient het aandacht te krijgen en in de schijnwerpers te staan. Singer/songwriter Courtney Barnett levert een prima plaat af waarbij alle twaalf ijzersterke tracks door haar zelf zijn geschreven. Aangename melodieën, mooie teksten waarbij de invloeden van muziek uit vervlogen tijden als de sixties onmiskenbaar zijn. Wellicht één van de ontdekkingen van 2014 en een volwaardig debuut. Veel luisterplezier.