2015-01-24 07:00:00 • 8 min lezen

Cracker - Berkeley To Bakersfield

Cracker – Berkeley To Bakersfield

Label: Floating World / Bertus

Eindoordeel: 7,5/10

Hometown

De band Cracker bestaat al zo’n twintig jaar uit vaste waardes David Lowery en Johnny Hickman. De laatste jaren waren ze voornamelijk apart in de studio en op de podia te vinden, maar voor dit dubbelalbum ‘Berkeley To Bakersfield’ hebben ze de handen weer ineengeslagen. Zoals de titel van het album doet vermoeden is dit een plaat met twee gezichten. De eerste helft neigt naar een mix van Tom Petty en The Clash terwijl de tweede helft van het album full on country muziek is. Ook de bezettingen op beide albums zijn verschillend. Op de eerste CD speelt de oorspronkelijke bezetting van Cracker terwijl op de tweede helft de meest recente versie van de band haar beste beentje voor zet.

Twee gezichten

Dubbelalbums zijn in de regel een beetje spannende aangelegenheden omdat je als artiest nogal wat muziek op de luisteraar afvuurt. In het geval van Cracker werkt de tweede CD dan ook wat beter dan de eerste. Het is als een warm, puur Amerikaans bad dat je wiegend meeneemt door het Bakersfield gezien door de ogen van iemand die deze stad goed kent. Je ziet jezelf al in de pickup truck zitten terwijl je over de stoffige paden door het uitgestrekte landschap rijdt. Volkomen authentiek. De eerste CD daarentegen is veel meer politiek geëngageerd en kent dan ook meer venijn. De punky stem van Lowery doet soms ook wat aan die van Mick Jones denken en met een soort van neerbuigende hooghartigheid spuugt hij z’n lyrics uit over een vloerkleed van alternatieve rock, punk, folk, americana en rockabilly. Maar alhoewel de eerste helft van het album muzikaal meer gevarieerd is dan de tweede, wint de tweede het puur op atmosfeer en cohesie.

Geen sleet

Ondanks de lengte van dit album, is de kwaliteit van dit ‘Berkeley To Bakersfield’ constant goed te noemen. Opvulsels zul je hier niet aan treffen en elk liedje is duidelijk met zorg en inspiratie ter wereld gebracht. Voor de fans is het ook sowieso leuk om de band weer eens in de oorspronkelijke bezetting te horen en te merken dat de jaren geen sleet hebben achtergelaten op die samenwerking. Zoals gezegd is CD 2 de sterkere van de twee, maar over de gehele linie laten de mannen van Cracker, na al 20 jaar in het vak te zitten, met dit album een prima indruk achter.

Eindoordeel: 7,5/10