2014-02-13 07:00:00 • 4 min lezen

Cristina Branco - Idealist

Label: Universal Music Classics & Jazz France Eindbeoordeling: 8+

De cd-box ‘Idealist’ is een poging om terug te blikken op de muzikale carrière van Cristina Branco. Na 17 jaar en 13 albums werd het de hoogste tijd om dingen op een rijtje te zetten. Deze verzameling is echter geen sluitstuk, maar een voorlopige samenvatting. De Portugese zangeres is in januari aan haar ‘Idealist’-tour begonnen, waarin ze bijvoorbeeld reeds concertzalen in Frankrijk en México heeft aangedaan. De tour eindigt, ik vermoed niet geheel ontoevallig, in Lisbon te Portugal. Brancos naam is onherroepelijk verbonden aan de fado: het Portugese levenslied. Deze ‘liedvorm’ werden aanvankelijk, begin 19e-eeuw, alleen door groezelige types in al even duistere cafeetjes ten gehore gebracht, maar wist gaandeweg een steeds centralere plek in te nemen. Gezien de thematiek van de liedteksten is dat ook niet verwonderlijk. De liederen gaan over zeer herkenbare zaken als saudade (een mengeling van gevoelens; weemoed, heimwee, ‘Weltschmerz’), passies, liefde(s) en voorbijgegane tijden. Over haar eigen verleden heeft Branco het volgende te zeggen: “I wouldn’t consider turning back; I admit it wit hno modesty, as I know how hard it was to listen to all of it again, and feel, in the clear light of years that are now gone, what life has given to me and what it took away.” In dezelfde lijn is de muziek op deze cd’s ook te karakteriseren; berustend, wars van hysterische sentimentaliteit, maar toch met een zekere flair van lichtere zwaarmoedigheid. Saudade dus.    Branco weet al snel een intieme huiskamersfeer te creëren. Met een scherpzinnige aandacht voor intonatie en frasering, hoeft ze niet veel moeite te doen om de luisteraar aan haar te binnen. De luisteraar kan zelf besluiten om in deze wereld te vertoeven; de zang is verwelkomend en natuurlijk. Het is moeilijk om uitspraken over de gehele linie van het album te doen, omdat er ook sprake is van een duidelijke ontwikkeling in haar benadering van de muziek over de tijdspanne van 17 jaar. Op de eerste disc hoor je bijvoorbeeld dat ze moeite heeft om haar unieke vibrato slim in te zetten en onder controle te houden. Dit komt later, op de tweede cd, nog een beetje terug –bijvoorbeeld in het nummer ‘Talvez’-, maar het oog voor detail staat toch duidelijker op de voorgrond. Naar verloop van tijd klinkt alles ‘gematigder’, ‘zwoeler’ en ‘warmbloediger’. Dit zorgt er niet alleen voor dat de muziek makkelijker in de lijn der verwachtingen en het gehoor komt te liggen, maar het spoort de luisteraar ook aan om Branco zo goed als mogelijk te volgen. Een vergrote aandacht voor de stem als gids vergemakkelijkt de wandelgang door het (voor veel luisteraars onbekende) muzikale landschap. Soms klinkt Branco’s stem wel erg gepolijst en netjes. Hier is duidelijk sprake van een verzameling ‘concertfados’. De emotionele zeggingskracht gaat echter nergens verloren. Het is jammer dat hier geen boekje met vertalingen van de lyrics bijzit; het merendeel van de liedjes worden in het Portugees gezongen.    Een mooie toevoeging voor de collectie van liefhebbers van wereldmuziek. Branco zal in vooral maart en april van dit jaar enkele concertjes in Nederland weggeven. Leuk avondje voor geliefden en andere chronisch verdwaalde zielen.