Verrassend veelzijdig 2e album voor Cristobal And The Sea

2017-10-22 07:00:00 • 2 min lezen

Latin / Pop / Wereldmuziek
7

Cristobal And The Sea - Exitoca

Het internationale gezelschap dat in 2012 werd opgericht bestond uit een aantal studenten die zich elkaar vonden in de muziek. De uit Spanje afkomstige bassist/zanger Alejandro Romero, de Portugese gitarist João Seixas, de Franse fluitiste en vocaliste Leïla Séguin en tenslotte de Britse drummer Joshua Oldershaw vormden het muzikale tegenwicht op de universiteit waar veelal alles op sport gericht was.

Label : City Slang

Latin- en Afrobeat invloeden
Inmiddels is het gezelschap uitgegroeid naar een vijftal en onlangs was daar hun tweede album Exitoca. Percussie en saxofoons vullen de ruimte bij opener ‘Porcelanosa’, een jazzy-klinkend intro dat een overgaat in de inmiddels uitgebrachte single 'Goat Lokk', die een heerlijke energie uitstraalt met Latin- en Afrobeat-achtige invloeden. Overigens heeft dit nummer dat de visie van de band op de Brexit weergeeft, ook nog een politiek tintje. Waarschijnlijk om de muzikaliteit die in de heren schuilt te benadrukken komen we een aantal instrumentale intermezzo’s tegen zoals ‘Totem Tennis’, ‘The Leaf Isn’t Turning Read’, ‘Father And Producer’ en ‘Brother’ waar de meerstemmigheid opvallend is.

Veel verschillende muzikale invloeden
Met ‘Steel My Phone’ laten ze ook horen een catchy, zonnig nummer te kunnen schrijven waarbij het refrein als een vrolijk ballonnetje in je hoofd blijft hangen. Bij ‘Salsa Dude’ is het niet moeilijk om te raden welke muziekinvloeden we nu weer voorgeschoteld krijgen wat vervolgens dan weer in schril contrast staat met het uptempo en dansbare ‘The Seed’ dat weer zwaar leunt op synths en stampende beats. Zo blijft het vijftal verrassen met soepel klinkende melodieën, geïnspireerd op de diverse muziekstijlen. ‘Smadness’ is lekkere luchtige gitaarpop, ‘Before Nine’ heeft een heerlijk exotisch ritme waarbij de blazers subtiel worden ingezet en bij ‘Uma Voz’ is het de bossanova dat als de rode draad door dit swingende nummer loopt.

Het mooie van Exitoca is de band een weg heeft gevonden om de muzikale invloeden van de bandleden moeiteloos te combineren tot een samenhangend geheel waarbij de verschillende intermezzo’s waarschijnlijk bedoeld zijn om sommige muzikale details uit te lichten. Verder klinkt de productie meer dan prima en zijn de melodieën soepel en aangenaam.  Een album om vrolijk van te worden. Veel luisterplezier.

Cristobal And The Sea live:
8 november : Paradiso, Amsterdam

Latin / Pop / Wereldmuziek