2015-10-03 07:00:00 • 11 min lezen

Cristobal And The Sea – Sugar Now

Cristobal And The Sea – Sugar Now

Label: City Slang

Eindoordeel: 7,5/10

Eclectisch

Het bandje Cristobal And The Sea is een eclectisch gezelschap waarvan de leden overal uit Europa komen. Die mengelmoes van culturen vertaalt zich in 10 liedjes die bol staan van de associaties naar het zwoele, swingende zuiden van het continent terwijl ook pastorale invloeden van het Britse eiland hier en daar hun weg vinden naar het klankenpalet. Het resulteert in iets wat je met een beetje goede wil zou kunnen bestempelen als Manu Chao die aan het jammen is geslagen met Fleetwood Mac, aan het strand, bij zonsondergang, uitgeput maar voldaan van een dag zwaar feesten. Die combi werkt het beste bij de eerste drie nummers op het album, waar je als luisteraar aangenaam verrast wordt door het laid back karakter van de muziek terwijl er tegelijkertijd voldoende gebeurt op de achtergrond om het niet voor easy listening door te laten gaan. Helaas lijkt de band na die drie nummers wel een beetje de volle breedte van haar kunnen te hebben geëtaleerd en is wat volgt min of meer een herhaling van zetten. Er zit weliswaar een nog heel klein beetje post-rock in ‘Bear Paws’, een beetje calypso in ‘Miasma’ en een beetje dub in ‘Mary Ann’ maar dat is het dan ook wel.

Luisterplezier

Toch doet dat niet al te zeer af van het algehele luisterplezier hier. De songs zijn puntig genoeg om niet te vervelen en muzikaal genoeg om niet af te snauwen. De toevoeging van een fluit geeft het geheel een wat hippie-achtige feel waardoor de muziek de tijdsgeest wat ontsnapt en zich begeeft naar een gebied waar tijdloosheid heerst. Een oase als het ware. ‘Legs Gone Feathers’ is daar een goed voorbeeld van, want hier gaat de muziek van dromerig naar voorzichtig swingend zonder dat het ook maar ergens geforceerd of aan een tijdsgebied gebonden klinkt. Heerlijk nummer. Sowieso is het luisteren naar deze plaat een prettige aangelegenheid en bekruipt je steevast een soort van vakantiegevoel en een soort van heimwee naar plekken waar je nog nooit was geweest. En dat is natuurlijk best knap. Als er dan ook al kritiek is hier, dan is het wel dat geen van de nummers echt blijft hangen en dat de bandbreedte waarbinnen geopereerd wordt wel een beetje smal is. Dit album vraagt van je als luisteraar dan ook niet veel meer dan dat je het gewoon lekker over je heen laten komen met je verstand uit en je hart open.

Prima debuut

Prima debuutalbum dus van de dame en heren. Volkomen pretentieloos en makkelijk wegluisterend is het er wellicht niet één voor de eeuwigheid maar wel eentje om zo nu en dan eens uit de kast te pakken en om heerlijk bij weg te dromen. Benieuwd ook hoe één en ander zich op de planken zal vertalen en hoe deze band complete volksstammen op de festivals in vervoering zal weten te brengen. In die zin komt deze plaat net te laat uit en zal ze nu met name gelden als een sprankje zomer in de barre herfstmaanden. Ook niet verkeerd natuurlijk. Cristobal And The Sea levert hoe dan ook met ‘Sugar Now’ een fijne staalkaart van haar kunnen af die nu al reikhalzend laat uitkijken naar een eventuele opvolger.

Dynamic Range Value: DR5

Eindoordeel: 7,5/10