Cults - Host

Label : Sinderlyn

2020-09-23 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop
8

Cults - Host

Host is de titel van het vierde volwaardige album van de New Yorkse Indie/pop band Cults. Het duo, dat bestaat uit multi-instrumentalist Brian Oblivion en zangeres Madeline Folin, timmert nu bijna een decennium aan de weg nadat ze met de single ‘Go Outside’ van hun debuut EP de aandacht wisten te trekken.

Retro dreampop
Cults heeft de afgelopen jaren de naam opgebouwd van een band die soepele, wat vintage of retro-achtige dreampop maakt. De grote verandering is dat dit nieuwe album nu vooral is ingespeeld met live-instrumenten plus het feit dat zangeres Madeline Folin nu ook meeschreef aan de nummers op Host. Toch blijft het geluid van het duo (live spelen ze met een band) vooral in de sfeer van de dreampop hangen, mede ingegeven door de wat gedempte zang van Madeline Folin. De plaat opent sterk met nummers als ‘Trials’, ‘8th Avenue’ en ‘Spit You Out’ en als vanzelf wordt dat vintage-achtige gevoel weer opgeroepen. Met het toevoegen van strijkers, blazers, de nodige elektronica en de wat hees klinkende stem van Madeline lukt het Cults weer prima om dat retro gevoel met die bekende sixties-invloeden te creëren.

New York
Halverwege het album staan wat rustigere nummers geposteerd, ‘Working It Over’ en ‘A Purgatory’ waarbij we ook niet aan dat retro gevoel kunnen ontkomen maar waarbij je de volumeknop wel wat hoger moet zetten om de nuances te horen. Zo nu en dan kleurt het New Yorkse duo dan toch buiten de lijntjes zoals met het spannende ‘Like I Do’, waarbij de opzwepende beat en de fluisterende stem van Folin voor een mooi contrast zorgen, en ook ‘No Risk’ is één van betere uptempo tracks van het album en roept door Oblivion’s elektronica herinneringen op aan de jaren ’80. Toch is ‘Shoulders To My Feet’ misschien wel de mooiste track op dit nieuwe album; een smaakvolle pianomelodie wordt aangevuld met de mooie stem van Madeline en gaandeweg verder uitgebouwd met synths en drums. Met het rustigere ‘Monolithic’ wordt Host afgesloten.

Host is een prima opvolger van Offering uit 2017 en past perfect in de lijn van Cults. Alle nummers kennen een vloeiende melodielijn, niets klinkt hoekig en het geheel luistert makkelijk weg. De succesformule van een vleugje nostalgie en retro in combinatie met de dromerige stem van Madelin zorgt wederom voor een evenwichtig dreampop album. Veel luisterplezier.

Indie / Pop