Derde album Offering van Cults na een adempauze van 4 jaar

2017-11-19 07:00:00 • 2 min lezen

Electronic / Indie / Pop
7

Cults - Offering

In 2011 was daar ineens de single ‘Go Outside’ waarmee de Indie-popband Cults zich op de kaart zetten. Na het titelloze debuutalbum was daar in 2013 nog Static en na een stilte van vier jaar is de band terug met Offering.

Label : SINDERLYN / Konkurrent

De stem van zangeres Madeline Follin is bepalend
Cults, het duo dat feitelijk bestaat uit Madeline Follin en Brian Oblivion is dus terug na een adempauze. Nog steeds kunnen we de muziek binnen het spectrum van Dreampop benoemen maar geheel klinkt nét wat completer dan op de voorgaande album. Offering opent met de sterke titelsong waarna we bij ‘I Took The Picture’ ook een voorbeeld krijgen van Cults anno 2017. Een lekkere beat waar de synths als het ware omheen dansen en dan de stem van Madeleine die in diverse lagen over elkaar heen gemixt is. Het eindresultaat mag er zijn. Verder is het opvallen hoe onopvallend dominant de stem is van Madeline die op alle nummers aanwezig is.

Sound van de Sixties
Nummers als ‘Good Religion’ en ‘Right Words’ klinken prima en zijn feitelijk een “mash-up” van Indie-  en Electropop waarbij door de productie de sound van de sixties nog wel eens door willen klinken. Maar is dan alles hetzelfde? Het antwoord is nee. Een nummer als ‘Clear From Far Away’ heeft nét een andere vibe en blijft lekker hangen en de ballad ‘Talk In Circles’ behoort tot de betere nummers van het album. Maar toch is er altijd dat stemgeluid van Madeline dat op dit album wat dromerig klinkt en nergens écht puur en zonder galm. Het emotionele ‘Gilded Lily’ is de terechte afsluiter van dit album waarbij je gaandeweg ook wel de indruk kunt krijgen dat het tweetal een vintage sound heeft willen creëren.

Offering zal niets vernieuwends brengen. Het is wél een typische Indie-popplaat waarbij we nogmaals moeten vaststellen dat de stem van Madeline het album domineert. Past dit niet bij je dan bestaat de mogelijkheid dat je snel afhaakt. Verder weet dit Amerikaanse duo het niveau van de tracks van het begin van het album niet altijd vast te houden en blijft het geheel wel heel erg binnen de bekende spreekwoordelijke lijntjes. Veel luisterplezier.

Cults Live:
27 januari : Bitterzoet, Amsterdam

Electronic / Indie / Pop