Alternative / Pop / Singer-songwriter
7

Cut Worms - Hollow Ground

Hollow Ground is het muzikale debuut van de New Yorkse singer/songwriter Max Clarke die eigenlijk een carrière als illustrator ambieerde. Hoe anders kan het lopen in het leven.

Label : Jagjaguwar

Aanstekelijke retro-gitaarpop
Wat meteen opvalt, is het aangename geluid van dit album dat vol staat van retro-gitaarpop dat ons mee terug neemt naar vervlogen tijden met artiesten als Everly Brothers, Buddy Holly maar we herkennen ook wel het geluid van The Beatles. Een tiental vederlichte songs die hij zelf schreef en waarbij hij ook zelf een aantal instrumenten bespeeld zoals gitaar, keyboard, lapsteel zijn het resultaat op Hollow Ground. Wat helemaal bijzonder is dat hij zijn zang dubbel opgenomen heeft waardoor het lijkt alsof je naar een duo luistert.

Sixties Beat
Opener ‘How It Can Be’ is meteen typerend voor de sound van het album; een vrolijk klinkende melodie die vorm gegeven wordt door soepele gitaarriffjes en de in twee sporen opgenomen stem van Clarke. Bij nummers als ‘Coward’s Confidence, ‘I Won’t Be Too Long’ worden de vergelijkingen met de Everly Brothers tastbaar terwijl bij een nummer als ‘Don’t Want To Say Good-Bye’, inclusief de aanstekelijke sixties-beat, de gedachten naar The Beach Boys terug gaan. Zo blijf je jezelf afvragen of we hier écht niet naar een LP luisteren uit de jaren ’60, die afgestoft en opgepoetst is. Maar dit is dus niet het geval en we luisteren hier ook niet naar een jukebox. ‘Think I Might Be In Love’ en ‘Hanging Your Pricture Up To Dry’ hebben een lekker klinkende “twang” maar ‘Cash For Gold’ is misschien wel de beste track van het album. Tekstueel wordt het nooit écht serieus dus aan zijn lyrics kan Clarke nog gaan werken. Ook bij de lichtvoetige afsluiter ‘Mad About You’ (“But Wouldn’t It Be Nice To See You / Somewhere Else Beside My Dreams /  I’m Mad About You”) blijft de Amerikaan (terecht) vasthouden aan de structuur van de rest van het album.

Sixties, DooWop, Sha-la-la, het komt allemaal voorbij op Hollow Ground. Tien goed gedoseerde nummers die heerlijk retro klinken en waarbij het écht moeilijk te geloven is dat we Clarke alleen horen zingen. Het geheel klinkt onbezorgd, lichtvoetig en doet het waarschijnlijk hartstikke goed in het zonnetje. Veel luisterplezier.

Cut Worms live:
20 augustus : Paradiso, Amsterdam

Alternative / Pop / Singer-songwriter