2014-10-14 07:00:00 • 4 min lezen

Dalton - Pit Stop

Dalton – Pit Stop

Label: Frontiers

Eindoordeel: 6,5/10

Reünie

Het is weer helemaal terug naar de tijden van de feelgood rock uit de jaren ’80 met de mannen van Dalton. Geen wonder ook, want de origines van deze Zweedse band liggen in dat decennium. Maar nadat de band in de jaren ’90 uit elkaar ging leek dat boek voorgoed gesloten. Toch zorgde een reünie op de Zweedse televisie (voor een documentaire) ervoor dat de mannen weer samen de studio in zijn gedoken met ‘Pit Stop’ als resultaat.

Melodic Rock

Zoals veel van de CD’s die via Frontiers worden gemarket uit het Scandinavische continent is dit ‘Pit Stop’ een bijzonder melodieuze disc die al na één keer luisteren in je hoofd gaat zitten. Eigenlijk is het een feest van herkenning en Dalton moet het dan ook niet hebben van de originaliteit. Wat de luisteraar pakt is de overtuiging waarmee de band haar songs brengt en het feit dat dit werk naadloos aansluit bij wat de heren al deden in de eighties. Een song als ‘Bad Love’ had ook eigenlijk alleen maar in die tijd gemaakt kunnen worden. Sterk? Absoluut! Gedateerd? Ja, toch wel een beetje

Individueel

Als liefhebber van het meer stevige werk mis ik door de bank genomen de bite op dit album. Ook de voortdurend terugkerende, meerstemmige “hey, hey”’s en “oh oh”’s gaan gaandeweg het album steeds meer tegenstaan. Def Leppard kwam daar misschien mee weg destijds, maar die boden dan muzikaal wel iets meer variatie hier dan Dalton dat doet (al is afsluiter ‘TGIF’ zo Leppard als maar zijn kan en daardoor meteen één van de sterkere tracks hier). Met name als je eenmaal over de helft bent bekruipt je af en toe het gevoel dat je de songs al eens op dit album voorbij had horen komen. De liedjes doen het individueel dan ook een stuk beter dan als geheel album bij elkaar.

Adequaat

Eenvormigheid en overbekendheid zijn uiteindelijk de twee factoren die maken dat ‘Pit Stop’ een adequaat maar niet over de gehele linie sterk album is. Voor liefhebbers van catchy en melodische rock zijn er betere paarden te vinden in de wei van Frontiers.

Eindoordeel: 6,5/10