2016-03-20 07:00:00 • 11 min lezen

Damien Jurado – Visions of Us On The Land

Damien Jurado – Visions of Us On The Land Label: Secret Canadian Eindoordeel: 8

De folk rock van Damien Jurado is ingebed in een singer- songwriters format. Zijn stap in de wereld als solo muzikant te overleven bracht hem tot Ken Stringfellow van de Posies met wie hij een deal kon maken om hem Jurado zijn tweede solo album te kunnen produceren. Inmiddels weet hij met Richard Swift achter de knoppen prachtige album te maken. Het “Maraqopa” en “Brothers and Sisters of the Eternal Son” zijn per ongeluk goed aansluitende albums geworden. Het verhaal van de persoon die op “Maraqopa” een ongeluk krijgt, krijgt een vervolg op het daar aansluitende album. Met “Visions of Us Op the Land” kijkt hij op de wereld neer en laad hij zijn gedachten leiden over leven en dood, vrijheid en ruimtelijke inzichten. Een helicopterview over het welzijn van de mens op aarde. Jurado houdt zich bij dezelfde opbouw van de vorige albums. Hij brengt direct de spanning in met “November 20” en vervolgt met een Pinball Wizzard akoestisch gitaar lickje op Mellow Blue Polkadot. Hierbij bouwt hij muzikale sfeer op naar bombastische climax en terug naar een klein gitaartje als anticlimax in een nummer. Enkele songs later vloeit de muziek naar een herkenbaar singersongwriters liedje “Prisms”. Klein en door zijn warm stemgeluid intens van aard. De experimenten in de songs zijn te vinden in “Walrus” en het poppy A.M.AM zou direct naar een hitlijst worden gezet. Het album blijft overwegend in de sfeer van de singer-songwriters zitten. Aangevuld met achtergrond vocalen. Opwindend is het niet maar meeslepend met het verhaal des te meer.

Damien Jurado is te zien op 7 april Doornroosje te Nijmegen 8 april Motel Mozaique te Rotterdam 9 april Little Waves te Genk (B) 10 april Botanique te Brussel (B)