Nieuw verrassend solo-album Waiting On A Song van 'Black Keys' frontman Dan Auerbach

Label : Nonesuch /Warner

2017-06-05 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Pop / Singer-songwriter / Soul
8,5

Dan Auerbach - Waiting On A Song

Dan Auerbach is inmiddels een hele grote naam in de muziekwereld. Naast het feit dat hij die ene helft is van de zeer succesvolle Bluesrockformatie The Black Keys, is hij ook een meer dan gewild en gewaardeerd producer van namen als Dr. John en Lana Del Rey. Op muzikaal gebied lijkt het erop dat alles wat hij aanraakt spontaan veranderd in goud. In 2010 liet hij zijn geliefde Akron achter zich en vestigde zich in Nashville, de stad die als geen ander muziek ademt. In zijn eigen Easy Eye studio schreef hij het materiaal voor zijn tweede soloalbum en ook dit beloofd weer een memorabel album te worden en kan gezien worden als een persoonlijke overwinning na een lastige periode in zijn privéleven.

Een plaat met een diversiteit aan stijlen
Tot op heden hebben alle side-projects en ook zijn eerdere soloplaat toch wel het DNA van de Bluesrock van The Black Keys meegekregen. Waiting On A Song zou wel eens zijn eerste project waar hij de blues laat varen en daarbij kreeg hij wel hulp van namen als John Pine, Pat McLaughlin en Duane Eddy, ook niet de minsten. We horen op Waiting  On A Song van alles voorbij komen waarbij de positieve toonzetting en de sound van de seventies opvallend is. Vooruitgesnelde tweede single en titelsong ‘Waiting On A Song’ is daar een sprekend voorbeeld van; een nummer dat zo eenvoudig klinkt maar zo doeltreffend is, want je krijgt het simpelweg niet meer uit je hoofd als Auerbach zingt: “Songs don’t grow on trees/You gotta pick ’em out of the breeze,” Gaandeweg krijgen we een palette van country, rock, soul en andere muzikale stromingen voorgeschoteld. Het zorgt dat dit album het meest luchtig klinkende werk van Auerbach tot op heden is, maar het is zeker geen gemakzucht dat we horen.

Mark Knopfler
Het album is rijk en weelderig georkestreerd en we komen al luisterend de meest prachtige instrumenten als een dobro, Glockenspiel en andere tegen. Op ‘Malibu’ horen we een complete blazerssectie incl. saxofoon en zelfs strijkers; zeg nu zelf, hadden we dit ooit achter de Blues rocker Auerbach gezocht? Ook toont hij zijn gevoel voor humor als er bij ‘Livin’ In Sin’ pistoolschoten te horen zijn……. Om aan te geven hoe groot de naam Auerbach inmiddels is blijkt wel uit de signatuur van Mark Knopfler die we op het geniale ‘Shine On Me’ op gitaar ook voorbij horen komen, een nummer dat de wenkbrauwen doet fronzen en je wellicht in de verte doet denken aan ‘Walk Of Life’. Helemaal in Nashville-stijl is het vrijwel geheel akoestische ‘Never In My Wildest Dreams’ terwijl bij het groovy ‘Cherrybomb’ we de grote mijnheer Duane Eddy nog zijn “Twang” horen meegeven. Ook een nummer als ‘Undertow’ heeft ook weer ingrediënten die aan de seventies met blazers die aan je aan de “Phillie Soul” doen denken.

Waiting On A Song is verrassend album van Dan Auerbach; een album met tien tracks en een speeltijd van ruim een half uur zoals we dat nog uit het vinyltijdperk kennen.  Na het luisteren van de tien tracks die niet complex zijn, maar misschien nog wel even geniaal, heb je als luisteraar absoluut het gevoel dat het album nog wat langer had mogen duren. Een album met een zeer hoog “repeat”-gehalte want alle tien de tracks zijn uniek en van hoge kwaliteit. Veel luisterplezier.