2015-01-11 07:00:00 • 3 min lezen

Dan Mangan + Blacksmith

Label : City Slang / Konkurrent Eindoordeel : 7

In Canada is Dan Mangan inmiddels een begrip. De uit Vancouver afkomstige singer/songwriter is in zijn thuisland een niet weg te denken naam en heeft de afgelopen jaren twee JUNO-awards in ontvangst mogen nemen, waaronder in 2012 die van New Artist Of The Year. Kortom, een naam om rekening mee te (gaan) houden. Op 13 januari is de release van het eerste album van Dan Mangan+ Blacksmith in Nederland onder de titel Club Meds.

Dan Mangan + Blacksmith Het album opent met het prachtige ‘Offred’. De ingetogen stem van Mangan die klinkt alsof hij de hele wereld op zijn schouder draagt is authentiek. Voeg daarbij een melodie die subtiel in elkaar steekt en waarbij het gitaarspel en de synth’s  een voorname rol spelen maar waarbij alles in evenwicht is. Single ‘Vessel’ is een klasse folk-nummer waar de invloeden van Peter Gabriel duidelijk hoorbaar zijn. Overigens is dit het eerste album dat echt als Dan Mangan + Blacksmith getiteld is. Daarvoor leverde Mangan al enkele soloalbums af maar nu is daar het debuut in deze formatie. Eigenlijk is het nu dat zijn vaste begeleidingsband nu in één adem met zijn naam wordt genoemd. Soms klinkt het wat alternatief, soms wat rokerig, maar de basis is prima. Zo ook bij ‘Kitsch’ dat van een hypnotiserend nummer met heerlijk gitaarspel opgebouwd wordt en daarna weer totaal wordt geminimaliseerd.

Alternative De afgelopen jaren was Mangan al een gevraagde artiest op festivals. Zo stond hij enkele jaren geleden ook al op het prestigieuze Glastonbury in Engeland. De afgelopen jaren heeft hij zich muzikaal ontwikkeld en daar is Club Meds nu het resultaat van. Soms schotelt men ons vlotlopende tracks voor zoals ‘Forgetry’, maar ook meeslepende nummers zoals het melancholieke en mistroostig klinkende ‘XVI’ en natuurlijk titeltrack ‘Club Meds’. Zoals al eerder gezegd gaat Mangan ook nog wel eens de alternatieve en experimentele tour op zoals bij ‘Pretty Good Joke’ en ‘War Spoils’, waar door echo’s en het draaien aan knoppen het stemgeluid van Mangan vervormd wordt.

Eindoordeel Club Meds is een album dat een aantal luisterbeurten nodig heeft om te beklijven. Het is niet altijd even toegankelijk en het stemgeluid van Mangan moet je aanspreken. Ook zijn de teksten niet altijd even lichtvoetig. Het is in ieder geval geen vrolijk klinkend album. Dat de begeleidingsband Blacksmith nu in één adem wordt genoemd is terecht. Muzikaal zijn de heren een absolute meerwaarde en hebben een grote bijdrage geleverd aan het geluid van dit album. Mangan + Blacksmith zijn overigens met een tour bezig en zullen op 21 april Paradiso in Amsterdam aandoen. Veel luisterplezier.