2014-06-15 07:00:00 • 12 min lezen

Dan Wilson - Love Without Fear

Dan Wilson – Love Without Fear Label: V2 records Eindoordeel: 8

Voor vele mensen is Dan Wilson een onbekende naam, al zijn er velen die zijn naam in de platenkast staat. De man is een van de meest ondergewaardeerde liedjes schrijvers, terwijl hij vele hits en prachtige nummers op plaat heeft staan. Veel mensen kennen hem als zanger van Semisonic met de hits “Closing Time” en “Secret Smile”. Maar de man bracht ook 3 songs op het album “21” van Adele waaronder de hit “Someone Like You”, “The Great Escape” van Pink, Josh Groban songs, Taylor Swift songs en Spitfire van LeAnn Rimes.

Als producer songwriter heeft hij zijn gram zeker gehaald. Het vorige album Free Life is voor mijn een van de mooiere popalbums ooit gemaakt. De talentvolle liedjes schrijver komt met dit album toch in de buurt. De liedjes brengen niets nieuws, maar liggen bijzonder goed in het gehoor. Goede verhalen die vanzelf een plaatje maken waardoor je in het liedje wandelt. “A Song Can Be About Anything” het antwoord op de wellicht meest gestelde vraag van journalist aan muzikant: waar gaat het liedje over?

Prachtige liedjes op dit album zijn “Disappearing,” waar de singer songwriting prachtig uit de verf komt. “Your Brighter Days” is een liedje zoals je een popliedje hoort te schrijven. Het valt op door de perfectie van zang en compositie. Zo is het moeilijk om een single van dit album uit te zoeken. Want veelal staat een single alleen. Maar dit is een totaal album dat de vele liedjes mooi maakt. Een album dat je in je auto van a tot z luistert en weer aantikt wanneer hij afgelopen is.

Een album met liedjes waarbij je de liedjes nog in het hoofd zit bij een saaie vergadering, bij het boodschappen doen, op het strand ligt, ook al zou je het niet eens willen. Dat is het wapen van Dan Wilson. Een prachtige stem, gecombineerd met het talent van liedjes schrijven en beeldende teksten. Al overtreft dit album zijn “Free Life” album niet.