Dana Gavanski - Yesterday Is Gone

Label : Full Time Hobby

2020-04-04 07:00:00 • 3 min lezen

Singer-songwriter
8

Dana Gavanski - Yesterday Is Gone

Yesterday Is Gone is het debuutalbum van Dana Gavanski. De Canadese singer/songwriter met Servische roots. Ze leerde zelf gitaarspelen en groeide op in een creatief gezin en schreef dit album eigenlijk in een soort van totale afzondering. Al eerder was er de EP Spring Demos (2017) maar nu is er dus dat eerste volwaardige album.

Keelamandelen
Voor dit debuutalbum én met het zoeken naar het juiste gevoel en de juiste sound kreeg ze hulp van Sam Gleason uit Toronto en Mike Lindsay die we kennen vanuit zijn werk met Tunng en LUMP. Zelf zegt ze hierover:  “the beginning of developing a sound that was closer to what I had in my head”. Die twee namen impliceren de nodige elektronica maar het is juist de puurheid en de directheid die het geluid op Yesterday Is Gone bepaalt. Het is meteen de stem van Dana die opvalt als we de sluimerende opener ‘One By One’ beluisteren. Ondanks de wat ingehouden stem heeft ze een hoog bereik en in combinatie met de drummachine die het ritme bepaalt is dit een pakkende opener. Vervolgens is daar met het lome ‘Catch’, dat net als de opener al eerder de ether in is geslingerd, één van de beste tracks op dit album. Overigens had dit nummer het bijna niet gehaald maar door een keelamandel-ontsteking moest ze de opnames van dit album even stopzetten en was er nog tijd om nieuw materiaal te schrijven. Achteraf kunnen we concluderen dat dit een geluk bij een ongeluk was…..

Jaren ’50, Connie Converse
Yesterday Is Gone heeft een nagenoeg constant spanningsboog met toch een bepaalde terughoudendheid. ‘Good Instead Of Bad’ is een echte break-up song, ‘Small Favours’ is lekker lichtvoetig en bij ‘Trouble’ laat ze zich voor de eerste keer van een wat extroverte kant horen. Iets steviger, iets meer die elektrische gitaar en ook dit schreef ze deels in Belgrado. Op de titelsong horen we duidelijk de invloed terug van liedjes uit de jaren ’60 en ’70; Dana geeft ook zelf aan dat ze veel inspiratie op deed uit muziek van bands als The Velvet Underground. Het laatste deel is misschien wel het meest interessante deel; ‘Other Than’ en ‘Everything That Bleeds’ zijn uitgebalanceerde popliedjes en de melodieuze afsluiter ‘Memories Of Winter’ is vooral geïnspireerd door Connie Converse die in de jaren ’50 haar grootste successen had.

Yesterday Is Gone is een prima debuutalbum met tien smaakvolle songs van de uit Vancouver afkomstige singer/songwriter. Natuurlijk is de invloed van Gleason en Lindsay belangrijk maar Dana blijkt een getalenteerde zangers met een mooi stemgeluid die zelf aan alle liedjes meeschreef en ook een aantal instrumenten bespeelde. Kortom, een talent waar we in de toekomst nog meer van gaan horen en die op dit moment een lichtpuntje aflevert in deze tijd die als het ware door Covid-19 wordt beheerst.

Singer-songwriter