2016-10-06 07:00:00 • 7 min lezen

Dandelion - Everest

Label : King Forward Records    Eindoordeel : 8

En weer is daar een nieuwe Nederlandse band die door middel van crowdfunding die droom nastreeft. Afkomstig uit Volendam maar ver van de “palingsound” verwijderd is daar Everest, het debuutalbum van Dandelion.

Amerikaanse West Coast Sound Afgelopen vrijdag was daar de officiële release van dit muziekstukje. In stijl, in de Paradiso Tolhuistuin, werd Everest gepresenteerd door de vier bandleden Paul, Koen, Wouter en Joey. Geïnspireerd door namen als CSN&Y uit de muzikale overlevering maar ook door hedendaagse namen als Fleet Foxes brengen de vier heren lekkere folkrock met herkenbare invloeden van de Westcoast sound. Verder kleuren de stemmen van de broers Frank en Paul Bond erg goed bij elkaar waardoor bepaalde nummers zoals ‘Year Of ‘51’ ook een aangenaam “close harmony”-karakter meekrijgen. Dandelion was al te zien bij DWDD en in de documentaire Het Andere Geluid van Volendam en nu is het aan de rest van Nederland om kennis te maken met deze puntgave band.

Nummers worden sterk door een uitgekiend instrumentarium Everest is een verzameling van smaakvolle songs geworden. Folkrock vormt de basis maar er zit voldoende variatie in om het geheel boeiend te houden. Opener en gitaarpopnummer ‘A Minute Full Of Laughter’ is de gewenste opener en zou decennia geleden door Dylan of Joel op de plaat gezet kunnen zijn. Ook bij het al eerder genoemde ‘Year Of ’51’ komen de herinneringen aan de Amerikaanse muziek uit de midden jaren ’60 langzaam bovendrijven. Op mooie luisterliedjes zoals ‘Call Me A Stranger’ en ‘Mine Until The Sun Sets’ komen de stemmen van de broertjes Bond uitermate goed tot hun recht. Ook de keuze van het instrumentarium is slim gekozen; trombone, mandoline, piano en andere instrumenten die juist dát beetje extra karakter aan de nummers geven.

Americana invloeden De vier heren beschikken over de kwaliteiten om nummers gaande weg uit te bouwen zoals bij Proteus. Na een akoestisch intro ontpopt ‘Fall And Cease’ zich tot een lekker stevig uptempo nummer met een verrassende melodielijn met een wat temperamentvol karakter. Voor de verkiezing “hoogtepunt van het album“ zijn gaat de strijd waarschijnlijk tussen ‘Riverman’ (luister naar het middendeel met de honky tonk piano-solo) en de afsluiter ‘Finnegans Wake’; de een heerlijk swingend, uptempo met een vleugje Americana, de ander spannend, broeierig met prachtige close harmony delen.

Eindoordeel De vier heren hebben zich niet laten verleiden om zich te beperk tot één muziekstijl. Het is een verzameling mooie, smaakvolle songs waarbij herinneringen aan vervlogen tijden in de popmuziek terugkeren. Van melodieuze popliedjes tot akoestische folksongs. Alles nummers en teksten zijn zelf geschreven en het geheel mooi vormgegeven inclusief een boekje met de songteksten. Everest is een album met een internationaal geluid dat onze landsgrenzen overstijgt. Veel luisterplezier.