Dance / Electronic
7,5

Daniel Avery - Song For Alpha

Daniel Avery is na vijf jaar terug met een gloednieuw album vol met hypnotiserende dance muziek met een Ambient maar vooral hypnotiserend karakter.

Label : Phantasy (PIAS)

Is Dance-music geschikt voor een CD?
Het blijft een lastig fenomeen; hoe krijg je de sfeer die in een club hangt vertaald naar een cd die thuis door speakers de huiskamer in wordt gestuurd of door de koptelefoon rechtstreeks je ziel in. De Londense producer Daniel Avery doet met zijn nieuwste album Song For Alpha absoluut een poging en zelf zegt hij hierover: “I’ve become increasingly interested in those moments in a club where the outside world becomes a little more than a inconsquential thought at the back of your head”. Vijf jaar na zijn geprezen debuut is hij dus terug met dit nieuw album en opvallend is dat Avery nadrukkelijk voor een wat Ambient karakter in combinatie met soft techno.

Ambient klinkende soundscapes
Het zijn dan ook hypnotiserende, pulserende en repetitieve klanken die de eerste nummers op het album karakteriseren waarbij Avery bij nummers als ‘Stereo L’ en ‘Projector’ mooie soundscapes weet te creëren. Wat vinniger en met strakke beats is daar dan de housetrack ‘Sensation’ die minutenlang heerlijk pulserend doorklinkt. Vervolgens pakt de Brit toch niet door en met nummers als ‘Citizen//Nowhere’ en ‘Days From Now’ klinken wat experimenteel. ‘Clear’ is na een paar luisterbeurten toch wel ongekend intens en met ‘Diminuendo’ is daar weer dat heerlijk donker klinkende randje en dat venijnige karakter. Bij het ruim vijf minuten durende ‘Slow Fade’ is daar weer zo fantastische soundscape en voor dat Avery afsluit met ‘Quick Eternity’ verrast hij met een sample van een soort zucht van een kleine zes seconden. (‘Endnote’).  Met de ruim acht minuten durende afsluiter ‘Quick Eternity’ die gekenmerkt wordt door de gedempte beats wordt dit ruim één uur durende album afgesloten.

Daniel Avery laat op Song For Alpha een wat andere sound horen dan op zijn debuut Drone Logic. Minder duister, meer Ambient en een wat hoger experimenteer gehalte. Als geheel klinkt het coherent en blijkt Avery over een ongekend talent te beschikken als het gaat om beats te combineren met samples en geluiden. Ook de eerder gestelde vraag wordt hiermee beantwoord; deze muziek zal ongetwijfeld het best in een club tot uiting komen maar onder het genot van een biertje als achtergrond tijdens een feestje op een zonnige namiddag rendeert deze muziek ook prima. Een hypnotiserende aanrader. Veel luisterplezier.

Daniel Avery live:
17-19 augustus : Lowlands, Biddinghuizen

Dance / Electronic